dinsdag 4 juli 2017

De schatkaart - Trenke Riksten-Unsworth

Met dank aan Droomvallei uitgeverij heb ik dit schitterende boek voor beginners gelezen. Geen moeilijke woorden, herkenbare situaties. En op een hele leuke manier wordt verteld dat plagen eigenlijk helemaal niet zo leuk is.

Rik en Jens krijgen een lesje van hun nichtjes Lot en Sanne. Ze zijn alle vier op bezoek bij opa en oma. Alles draait om het vinden van de grote schat én de reactie van de vier kinderen.

Ik denk dat ik als beginnende lezer heel blij zou worden van dit boek dat beslist niet tuttig of betuttelend is. Het verhaal zit goed in elkaar. De tekeningen van Kelly van Dijk zijn aansprekend. Alleen opa en oma mochten wat mij betreft wel wat jonger worden afgebeeld ;-)

zondag 2 juli 2017

Controle - Esther van der Ham

Wat? Lees ik 2 boeken van Esther achter elkaar? Jazeker! Totaal verschillende genres, wat een heerlijk veelzijdige schrijfster. Daarbij ook zeer sociaal geëngageerd, kortom, een schrijfster om te volgen.

Wat is dat toch, de controle over alles willen behouden? Emma wil graag haar eigen leven in haar hand houden, de controle over alles houden. Ergens is het nog heel erg herkenbaar ook (ook al wil ik dat eigenlijk niet toegeven...). Emma en Luc hebben 2 lieve kinderen die nogal een handvol zijn. Luc is de vergeetachtigheid zelve. Daarom is het ook zo handig dat Emma wel de controle over alles heeft. Totdat Luc plots wegvalt. Dan zijn haar dromen ineens niet zo relevant meer, overleven is nu de leuze. Hoe behoudt je de controle in een diep zwart gat? En wat als je dan ook nog eens geconfronteerd wordt met ziekte? Het koor is haar houvast, net als haar kinderen. De koorreis zet de wereld op z'n kop. Moet ze voor haar kinderen of voor haarzelf kiezen? En dan die medische wereld die gewoon ook op z'n kop lijkt te staan. De onverschilligheid waarmee artsen en verpleegkundigen kunnen reageren. Maar Emma werkt zich erbovenop, ze krijgt de controle weer terug. Gelukkig met een klein beetje hulp op het einde.

Ik vond het een prachtig boek, het leest als een roman waarbij je je alle scènes zó kunt voorstellen. De laatste paar hoofdstukken als een thriller die je niet meer weg kunt leggen. Ongelooflijk hoe kwetsbaar de schrijfster zich heeft op(en)gesteld. Ik snap nu helemaal waarom sommige delen van het boek zo overtuigend echt waren. Chapeau!

Ik kijk echt uit naar het vervolg.... zal dat ook de volle 5 sterren van mij gaan krijgen?

dinsdag 27 juni 2017

Vogel Vera in het wonderbos - prentenboek door Esther van der Ham

Vogel Vera is een prentenboek voor kinderen van 4 tot 6 jaar... maar ga het eens lezen als volwassene! Haal er dezelfde lessen uit welke het kind eruit kan halen. Want waarom zou je stoppen met ontdekken, genieten, vragen, durven....
Door middel van prachtige plaatjes spreekt Vogel Vera tot de verbeelding. Ze maakt veel avonturen mee in het wonderbos. Roze en oranje bomen, paarse struiken... ik wil wel mee op ontdekkingstocht met Vogel Vera. Zo aansprekend als dit voor een volwassene al kan zijn, wat moet een kind dan wel niet genieten?!

Ik kocht dit prentenboek enkele jaren terug tijdens onze Burgst-wandeling bij kinderboerderij de Sik in Breda. Een prachtige dag, en we hadden het genoegen Esther zelf te mogen ontmoeten. Dit boek verdient alle sterren. Kleurrijk, speels, inspirerend, een doe-boek ook nog, er is ook een app...

woensdag 21 juni 2017

Voorlopers door Mirjam Hildebrand

Ik volgde Mirjam Hildebrand al een tijdje. Toen ze dan ook bekendmaakte dat ze een YA boek ging schrijven was ik dan ook zeer benieuwd. Eén tip: ga dit boek niet lezen als je echt andere dingen moet doen... ik mag van mezelf één hoofdstuk lezen... en 4 hoofdstukken verder? ;-) stoppen is een no-go.

Emma is 15 jaar en voelt, hoort en weet meer dan andere mensen. Ze woont samen met haar moeder en broertje. Onderweg naar school ontmoet ze Philana. Zij haalt haar over om mee te gaan naar Frankrijk. Emma verzint een reden om thuis weg te komen en stapt op het laatste moment toch op de trein, richting haar vader. Haar vader moest wel vertrekken, als lid van de Voorlopers voelde hij zich beslist niet meer thuis in het "gewone" leven. Haar vader is niet blij met haar komst, maar ze mag voorlopig blijven. Het begin van een enorm spannend avontuur.

De avonturen zijn nooit onwaarschijnlijk. Je wordt zo meegetrokken in het verhaal. Voorlopers helpen elkaar over de hele wereld. Een prachtig fenomeen. Zoals de hele wereld communiceert, niet alleen de mensen onderling.

Wanneer je een echt spannend boek wilt lezen moet je dit boek beslist niet overslaan. Ik geef dit boek zelfs 5 sterren. Ik ben nu al benieuwd naar het volgende boek!

woensdag 14 juni 2017

De negen kamers - Peter-Paul Rauwerda

Wat een prachtig boek mocht ik van Lemniscaat lezen. Vanaf het begin werd ik meegesleurd tussen de fictie en mischien wel realiteit. Het is maar hoever je eigen dromen je brengen.

Als Jonas alleen thuis is en barst van de hoofdpijn wordt er op een nacht ingebroken. Er is niets weg... er is iets bijgekomen. Een boek, niet zomaar een boek, een boek met dichte pagina's. Het eerste hoofdstuk kan Jonas wel lezen. Hij gaat op pad en ziet op wat eerst een braakliggend terrein was, een huis staan. Precies het huis zoals in het boek beschreven is. Daar moet hij meer van weten. Hij besluit op onderzoek uit te gaan en zo beland je dan in een prachtige droomwereld. Of was het toch werkelijkheid?

Eén kamer is alleen maar schijn

Eén kamer geeft plezier en pijn

Eén kamer eet en laat je eten

Eén kamer speelt met je geweten

Eén kamer valt niet te ontvluchten

Eén kamer zweeft op wolkenluchten

Eén kamer laat de warmte stromen

Eén kamer geeft je toekomstdromen

Eén kamer is nog onbekend

Die zal bepalen wie je bent

Ik behoor dan misschien niet tot de doelgroep, ik houd wel van YA boeken. En zeker van boeken waar je toch wel even bij aan het denken wordt gezet. Alle kamers in het huis hebben hun specifieke eigenschappen. Ik hoor je denken... een kamer met eigenschappen? Ja, lees het boek en ook jij zult dit ervaren. Zoals hierboven beschreven, zo zijn de kamers echt. Ik hield meteen van de bibliotheek. Ik zou eigenlijk ook mijn boeken op die manier in willen delen, al zal ik bij sommige categorieën weinig boeken op de plank hebben staan.

Het gesprek van Jonas met de vader van Anna zal me nog lang bijblijven. Hier wordt zoveel waarheid op een mooie manier beschreven. Het hele leven bestaat uit keuzes maken. Psychologie van de bovenste plank. Zijn al deze kamers in ieder huis te vinden? Als je buiten de muren kijkt waarschijnlijk wel. Het ligt er vast aan wát je wilt zien. En die tuin? Die lijkt misschien wel een beetje op mijn tuin. In mijn dromen ;-)

Vier volle sterren voor dit adembenemende psychologische verhaal. Prachtig verteld. Hij krijgt een ereplaats in mijn eigen bibliotheekje.

maandag 3 april 2017

Optimisme is dodelijk - Susin Nielsen

Pas op: Levensgevaarlijk en hier zou ik graag wat uitroeptekens achter plaatsen. Wat een heerlijk boek heeft Susin geschreven! Pessimisten hebben vaker gelijk dan optimisten (zou dat echt zo zijn??) maar optimisten hebben meer plezier (dát geloof ik dan weer wél). Robert A. Heinlein schreef deze woorden. En o wat worden ze bewaarheid in dit boek.
Petula, 16 jaar oud en met zo'n zwartgallige kijk op het leven dat je er als optimist bijna eng van wordt. Vergeet vooral je flesje desinfecterende gel niet als je begint te lezen... of trek latex handschoenen aan. Wat kun je het als puber toch moeilijk hebben, zeker als je een enorme last op je schouders meedraagt zoals Petula. Toch kan ook een pessimist nog een hoop leren en loslaten, zeker als je de juiste vrienden treft.

Het levensverhaal van Petula (want ja, ook een 16-jarige heeft al een heel leven geleefd) wordt doorspekt met humor verteld. Beslist geen zwartgallig boek dus! Petula was dan ook niet altijd pessimistisch, een gebeurtenis van enkele jaren terug heeft haar in een bijzonder bang muisje veranderd. Petula denkt vaak terug aan die gebeurtenis, geeft zichzelf de schuld van wat er gebeurd is. En als puber is dat echt een zware last om te dragen.
Op school is ze gedwongen deel te nemen in een soort kunstklas, zo'n klas na schooltijd met alleen "kneuzen". Een regelrechte ramp! Totdat op een dag Jacob deel gaat uitmaken vam dit kneuzen-knutsel-klasje. Natuurlijk geef je niet meteen toe dat je hem wel interessant vindt... en wat als blijkt dat Jacob óók een flink geheim met zich meedraagt?

Dit boek is een aanrader voor zowel pessimisten als optimisten. Voor iedereen dus eigenlijk. Ik heb het met erg veel plezier gelezen, met dank aan Lemniscaat. Zou het trouwens echt zo zijn dat de wereld onderverdeeld kan worden in optimisten en pessimisten? De realist vindt vast dat hij ook in dat rijtje thuishoort. Maar dan vinden optimisten weer vaak dat ze realistisch zijn (en pessimisten ook :-) ...

ISBN 9789047708933 ik zeg: aanschaffen en lezen!

meer dan een jaar later...

Heb ik dan geen boeken gelezen in de tussentijd? Toch wel. Maar door het hectische jaar dat achter mij ligt heb ik veel van wat ik gelezen heb niet eens in mijn brein opgeslagen. Daar gaat nu verandering in komen! Ik lees boeken van Lemniscaat, gewoon omdat zij prachtige boeken uitbrengen en zal deze daarom dan ook steeds (weer gaan) recenseren. Wellicht komt er zo nu en dan een "werk"boek tussen de recensies. En ik lees dwarsliggers (uiteraard ;-) en ook die verschijnen hier in de recensies. Op naar een nieuwe start!