vrijdag 18 augustus 2023

Winnie & Nelson - portret van een huwelijk - Jonny Steinberg

 


Alle lovende recensies en kritieken ten spijt, ik kon er nauwelijks doorheen komen. Portret van een huwelijk? Maar dan wel het huwelijk van Zuid-Afrika, Nelson en Winnie komen nauwelijks als echtpaar ter sprake.

Maar ze waren dan ook als echtpaar nauwelijks samen. Dat klopt ook, evenzogoed had dit beter 'portret van een tijdperk' als ondertitel kunnen hebben. Mijn verwachting van het boek was wellicht te groot.

Het boek is niet geschreven maar beschreven. Jonny Steinberg heeft het tijdperk beschreven, wat in mijn wereld anders is dan een boek over het leven van Winnie en Nelson in dat tijdperk schrijven. Er worden enorm veel stukken uit andere bronnen aangehaald. Dingen worden aangenomen 'dat ze zo ongeveer gebeurd zouden moeten zijn'. Niet alleen dingen, ook interacties en gevoelens. Ik snap dat hij er zelf niet bij is geweest. Het viel me alleen zo tegen, ik moest echt moeite doen om door te lezen, om me niet te laten afleiden om andere dingen te gaan doen. Misschien werd het later beter... 

De Noten aan het eind bewijzen waar Steinberg zijn informatie vandaan haalde. Deze Noten beslaan ettelijke pagina's (langer dan het gemiddelde hoofdstuk). 

Winnie en Nelson, twee politieke die(na)ren die afzonderlijk, ondanks verbanning en opsluiting, veel voor elkaar gekregen hebben. Ik heb bewondering voor Nelson, zijn gedrevenheid is alleen maar groter geworden. Ik heb bewondering voor Winnie, zij wist hoe ze haar doel moest bereiken.

Ondanks de taaie (be)schrijfstijl... als je meer wilt weten over het ontstaan van het Zuid-Afrika van nu, dan raad ik aan dit boek te lezen. 

Met dank aan de Club van Echte Lezers dat ik dit boek mocht lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten