zaterdag 26 augustus 2017

De snoezelkoning - Sandarijn Hilkhuijsen

Wie had ooit gedacht dat ik een gedichtenbundel voor kinderen zou gaan aanraden, ik zeker niet, maar het is wel degelijk zo! Gedichten voor en over kinderen... Voor Noa, een meervoudig gehandicapte knul die enorm kan genieten van snoezelen. Stuk voor stuk zijn alle gedichten in deze bundel juweeltjes. Juweeltjes die vertellen over het alledaagse leven van een kind met een grote of kleine beperking. Of die nu zichtbaar is of niet. Maar ook over dromen...

Een prachtige bundel om uit voor te lezen (en ondertussen ook zelf te genieten!), of zelf te lezen als je een beetje ouder bent. Verrijk jezelf met nieuwe ideeën, inzichten die het leven meer waarde kunnen geven waardoor je (nog) meer kunt genieten.

Met dank aan Droomvallei uitgeverij dat ik mocht genieten van dit boek. Ik hoop dat ik door dit blog veel mensen kan inspireren dit boek te gaan lezen.

vrijdag 4 augustus 2017

Vind haar - Lisa Gardner

Een thriller eerste klas... Stel je voor dat je ineens wakker wordt in een doodskist. Het was niet eens de bedoeling dat je dood ging, maar wel dat je niet gezien kon worden. Wel gebruikt kon worden zoals jouw ontvoerder betaamde. Dan ineens weet je te ontsnappen aan de nachtmerrie die al te lang duurde. Maar hoe verwerk je dan jouw trauma? Flora Dane deed dit op een wel heel opmerkelijke manier. Maar ze is niet de enige die plots verdwenen is. Kan Flora de anderen redden? Zijn de anderen wel te redden?

Als je flink doorleest zijn zelfs de ongeloofwaardige stukken ineens heel normaal. Ik heb weer enkele zelfverdedigingstechnieken geleerd. Ik hoop ze nooit toe te hoeven passen ;-)
Een thriller die lekker weg leest, de tiende uit de D.D. Warren-reeks, voor het eerst in dwarsligger formaat. Zouden de andere 9 nog volgen? Enkele daarvan zijn niet vertaald. Het is een waardige aanvulling op de dwarsligger-thrillers.

dinsdag 4 juli 2017

De schatkaart - Trenke Riksten-Unsworth

Met dank aan Droomvallei uitgeverij heb ik dit schitterende boek voor beginners gelezen. Geen moeilijke woorden, herkenbare situaties. En op een hele leuke manier wordt verteld dat plagen eigenlijk helemaal niet zo leuk is.

Rik en Jens krijgen een lesje van hun nichtjes Lot en Sanne. Ze zijn alle vier op bezoek bij opa en oma. Alles draait om het vinden van de grote schat én de reactie van de vier kinderen.

Ik denk dat ik als beginnende lezer heel blij zou worden van dit boek dat beslist niet tuttig of betuttelend is. Het verhaal zit goed in elkaar. De tekeningen van Kelly van Dijk zijn aansprekend. Alleen opa en oma mochten wat mij betreft wel wat jonger worden afgebeeld ;-)

zondag 2 juli 2017

Controle - Esther van der Ham

Wat? Lees ik 2 boeken van Esther achter elkaar? Jazeker! Totaal verschillende genres, wat een heerlijk veelzijdige schrijfster. Daarbij ook zeer sociaal geëngageerd, kortom, een schrijfster om te volgen.

Wat is dat toch, de controle over alles willen behouden? Emma wil graag haar eigen leven in haar hand houden, de controle over alles houden. Ergens is het nog heel erg herkenbaar ook (ook al wil ik dat eigenlijk niet toegeven...). Emma en Luc hebben 2 lieve kinderen die nogal een handvol zijn. Luc is de vergeetachtigheid zelve. Daarom is het ook zo handig dat Emma wel de controle over alles heeft. Totdat Luc plots wegvalt. Dan zijn haar dromen ineens niet zo relevant meer, overleven is nu de leuze. Hoe behoudt je de controle in een diep zwart gat? En wat als je dan ook nog eens geconfronteerd wordt met ziekte? Het koor is haar houvast, net als haar kinderen. De koorreis zet de wereld op z'n kop. Moet ze voor haar kinderen of voor haarzelf kiezen? En dan die medische wereld die gewoon ook op z'n kop lijkt te staan. De onverschilligheid waarmee artsen en verpleegkundigen kunnen reageren. Maar Emma werkt zich erbovenop, ze krijgt de controle weer terug. Gelukkig met een klein beetje hulp op het einde.

Ik vond het een prachtig boek, het leest als een roman waarbij je je alle scènes zó kunt voorstellen. De laatste paar hoofdstukken als een thriller die je niet meer weg kunt leggen. Ongelooflijk hoe kwetsbaar de schrijfster zich heeft op(en)gesteld. Ik snap nu helemaal waarom sommige delen van het boek zo overtuigend echt waren. Chapeau!

Ik kijk echt uit naar het vervolg.... zal dat ook de volle 5 sterren van mij gaan krijgen?

dinsdag 27 juni 2017

Vogel Vera in het wonderbos - prentenboek door Esther van der Ham

Vogel Vera is een prentenboek voor kinderen van 4 tot 6 jaar... maar ga het eens lezen als volwassene! Haal er dezelfde lessen uit welke het kind eruit kan halen. Want waarom zou je stoppen met ontdekken, genieten, vragen, durven....
Door middel van prachtige plaatjes spreekt Vogel Vera tot de verbeelding. Ze maakt veel avonturen mee in het wonderbos. Roze en oranje bomen, paarse struiken... ik wil wel mee op ontdekkingstocht met Vogel Vera. Zo aansprekend als dit voor een volwassene al kan zijn, wat moet een kind dan wel niet genieten?!

Ik kocht dit prentenboek enkele jaren terug tijdens onze Burgst-wandeling bij kinderboerderij de Sik in Breda. Een prachtige dag, en we hadden het genoegen Esther zelf te mogen ontmoeten. Dit boek verdient alle sterren. Kleurrijk, speels, inspirerend, een doe-boek ook nog, er is ook een app...

woensdag 21 juni 2017

Voorlopers door Mirjam Hildebrand

Ik volgde Mirjam Hildebrand al een tijdje. Toen ze dan ook bekendmaakte dat ze een YA boek ging schrijven was ik dan ook zeer benieuwd. Eén tip: ga dit boek niet lezen als je echt andere dingen moet doen... ik mag van mezelf één hoofdstuk lezen... en 4 hoofdstukken verder? ;-) stoppen is een no-go.

Emma is 15 jaar en voelt, hoort en weet meer dan andere mensen. Ze woont samen met haar moeder en broertje. Onderweg naar school ontmoet ze Philana. Zij haalt haar over om mee te gaan naar Frankrijk. Emma verzint een reden om thuis weg te komen en stapt op het laatste moment toch op de trein, richting haar vader. Haar vader moest wel vertrekken, als lid van de Voorlopers voelde hij zich beslist niet meer thuis in het "gewone" leven. Haar vader is niet blij met haar komst, maar ze mag voorlopig blijven. Het begin van een enorm spannend avontuur.

De avonturen zijn nooit onwaarschijnlijk. Je wordt zo meegetrokken in het verhaal. Voorlopers helpen elkaar over de hele wereld. Een prachtig fenomeen. Zoals de hele wereld communiceert, niet alleen de mensen onderling.

Wanneer je een echt spannend boek wilt lezen moet je dit boek beslist niet overslaan. Ik geef dit boek zelfs 5 sterren. Ik ben nu al benieuwd naar het volgende boek!

woensdag 14 juni 2017

De negen kamers - Peter-Paul Rauwerda

Wat een prachtig boek mocht ik van Lemniscaat lezen. Vanaf het begin werd ik meegesleurd tussen de fictie en mischien wel realiteit. Het is maar hoever je eigen dromen je brengen.

Als Jonas alleen thuis is en barst van de hoofdpijn wordt er op een nacht ingebroken. Er is niets weg... er is iets bijgekomen. Een boek, niet zomaar een boek, een boek met dichte pagina's. Het eerste hoofdstuk kan Jonas wel lezen. Hij gaat op pad en ziet op wat eerst een braakliggend terrein was, een huis staan. Precies het huis zoals in het boek beschreven is. Daar moet hij meer van weten. Hij besluit op onderzoek uit te gaan en zo beland je dan in een prachtige droomwereld. Of was het toch werkelijkheid?

Eén kamer is alleen maar schijn

Eén kamer geeft plezier en pijn

Eén kamer eet en laat je eten

Eén kamer speelt met je geweten

Eén kamer valt niet te ontvluchten

Eén kamer zweeft op wolkenluchten

Eén kamer laat de warmte stromen

Eén kamer geeft je toekomstdromen

Eén kamer is nog onbekend

Die zal bepalen wie je bent

Ik behoor dan misschien niet tot de doelgroep, ik houd wel van YA boeken. En zeker van boeken waar je toch wel even bij aan het denken wordt gezet. Alle kamers in het huis hebben hun specifieke eigenschappen. Ik hoor je denken... een kamer met eigenschappen? Ja, lees het boek en ook jij zult dit ervaren. Zoals hierboven beschreven, zo zijn de kamers echt. Ik hield meteen van de bibliotheek. Ik zou eigenlijk ook mijn boeken op die manier in willen delen, al zal ik bij sommige categorieën weinig boeken op de plank hebben staan.

Het gesprek van Jonas met de vader van Anna zal me nog lang bijblijven. Hier wordt zoveel waarheid op een mooie manier beschreven. Het hele leven bestaat uit keuzes maken. Psychologie van de bovenste plank. Zijn al deze kamers in ieder huis te vinden? Als je buiten de muren kijkt waarschijnlijk wel. Het ligt er vast aan wát je wilt zien. En die tuin? Die lijkt misschien wel een beetje op mijn tuin. In mijn dromen ;-)

Vier volle sterren voor dit adembenemende psychologische verhaal. Prachtig verteld. Hij krijgt een ereplaats in mijn eigen bibliotheekje.