woensdag 28 oktober 2015

Lieve mama - Esther Verhoef #NSPP2015

Er bestaat geen waarheid, alleen perceptie.

Helen en Werner Möhring hebben het goed voor elkaar. Een mooi huis, zwembad, 3 kinderen, sportscholen en de tennisclub. Helen werkt op de verkoeverafdeling. Werner houdt zich bezig met de operationele kant van enkele ketenrestaurants, De Zoete Inval.

Ralf komt uit een heel gewoon doorsnee gezin, woont in een gewoon rijtjeshuis. Hij zou het op prijs stellen als zijn moeder eens zou stoppen hem te kleineren, trots op hem zouden zijn. Maar die illusie werd jaren geleden al verstoord. Op de dag dat de conrector hem vertelde dat hij werd geschorst voor iets dat hij niet had gedaan. Maar zijn moedere geloofde hem niet.

Brian werkte vroeger voor De Zoete Inval, Werner was zijn baas. Door een stommiteit is zijn rijbewijs afgenomen. Ralf rijdt hem naar een klus. Hij hoeft alleen maar te wachten tot Brian met de buit terugkomt. Meer niet. Maar dan hoort Ralf 3 schoten. Brian komt niet terug.

Helen en Werner moeten snel een lijk wegwerken. Het is niet aan te raden dit lijk nog in huis te hebben als de kinderen later die avond thuiskomen. Helen schoot uit noodweer. Ze wist niet dat Werner een werkend pistool in huis had.

Thom krijgt een feestje voor zijn 16e verjaardag, Sara is ook aanwezig met haar vrienden Floris, Naomi en Ralf. Hoewel Naomi eigenlijk het vriendinnetje van Brian was is Ralf toch wel vereerd dat zij met hem wil optrekken, én het biedt hem een ingang bij de familie Möhring.

In een tijdspanne van nog geen twee weken weet Esther Verhoef een prachtige spannende thriller neer te zetten. Juist de opbouw van de dagen en de verdeling over de personen maakt dit boek tot een topthriller. Je wilt doorlezen. Zelfs een tweede keer. Op basis van mijn eerste lezing had ik dit blog al kunnen schrijven (ik verbaasde me dat ik hier geen blog over geschreven had, daarom wilde ik het nogmaals lezen), maar het was beslist geen straf het een tweede keer te lezen! Deels thuis, grotendeels in de trein. Het bleef spannend. Ik betrapte me er zelfs op dat ik het op bijna dezelfde momenten extra spannend vond. De wending die het verhaal uitendelijk maakt... grandioos!
Ik vind het zonde meer van het verhaal te verklappen...

Aanrader voor eenieder die van een goede thriller houdt. Alles in dit boek is mogelijk. Echt. Je hoopt alleen nooit dat je het zelf echt zult meemaken.

Is dit boek jouw favoriet uit het rijtje van 6 voor de NS Publieksprijs? Wil je dan stemmen via deze link? Dank!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten