zaterdag 8 december 2018

Paal 15 - 15 schrijvers

15 schrijvers komen samen op Ameland en schrijven ieder hun verhaal. Alle 15 anders, spannend, ontroerend, anders. De meeste verhalen spelen zich af op Ameland (Oerd is geliefd), maar ook Terschelling en Schiermonnikoog doen mee. Stiekem had ik nog wel gehoopt op een verhaal dat zich op Texel zou afspelen.

Het zijn beslist niet allemaal spannende verhalen, historie en het gewone leven spelen een grote rol. Ik ga ook niet echt een voorkeur uitspreken voor één verhaal, daarvoor zijn ze ook te verschillend, maar er zijn ook wel vaak overeenkomsten. Zoals veel verhalen teruggrijpen naar gebeurtenissen in het verleden. De bundel is opgedeeld in seizoenen. Die meerwaarde zie ik zelf niet zo.

Er zijn toch 3 verhalen die er voor mij uitspringen. Toch een voorkeur dan? ;-)
Madeleine ten Thij laat het verhaal afspelen in 1825. Alsof je een inkijkje krijgt in "hoe het vroeger was". Esther van de Ven heeft een dubbele verteltrant, dat geeft een extra dimensie. En het plot van Esther van der Ham is geniaal!

Nu heb ik nog niets over de inhoud verklapt. Van dit boek ga je genieten, zeker als je een zwak hebt voor de waddeneilanden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten