zondag 10 februari 2019

What the Hack! door Maria Genova

Geschreven voor jongeren.... maar o zo bruikbaar voor menig volwassene! Het boek is gratis te downloaden op https://mariagenova.nl/what-the-hack/ en de gefortuneerden onder ons mogen de printversie bestellen :-)


André vindt het niet leuk dat Sanne gepest wordt op school en al helemaal niet omdat Sanne er niets aan kon doen dat ze gehackt werd. Maar dan.... is hij ineens zelf slachtoffer van een hacker! Dát laat hij niet gebeuren en hij gaat samen met ethische hacker Rick de strijd aan tegen de criminele hackers. Hij vlogt zijn bevindingen in de cyberwereld. Maar als hij denkt een WhatsApp te krijgen van een klasgenoot dreigt het toch nog bijna mis te gaan.

Een heel herkenbaar verhaal, een must voor iedere jongere én hun ouders die eigenlijk ook niet weten hoe het nu zit in cyberland. Hoe kun je gehackt worden? En, wat nog veel belangrijker is, wat kun je er zelf aan doen om niet gehackt te worden? Ik heb in ieder geval gecontroleerd of mijn e-mailadressen "pwned" zijn (of mijn persoonlijke gegevens zijn aangetast door datalekken) en omdat in januari 2019 mijn mailadres blijkbaar in een collectie is opgenomen heb ik enkele wachtwoorden gewijzigd (die van de meest gebruikte apps en websites). De overige zijn aan de beurt op het moment dat ik die apps of websites ga gebruiken.

zaterdag 2 februari 2019

Één minuut voor twaalf door Annemarie Jongbloed

Bijna in één adem uitgelezen. Met dank aan Droomvallei Uitgeverij mocht ik dit bijzonder jeugdboek lezen.

Jesse is met zijn vaders en zusje naar een flat verhuisd. Dat is niet leuk want nu moet hij zijn kamer delen met zijn zusje en in het vorige huis had hij een ruime mooie kamer voor zichzelf. Hij had ook een vriendje met wie hij een hut bouwde en ging vissen. Jesse moet ook naar een nieuwe school met een stomme juf. Maar hij heeft wel een nieuw vriendje Alek. Samen beginnen ze een detectivebureau. Alleen worden Jesse's kwaliteiten als detective nogal beïnvloed door zijn gedachten.

Wanneer buurman Baard opgesloten wordt in de kelderbox groeit alles een beetje boven z’n pet. Vooral als ook Alek wil ingrijpen. En waarom moet hij per se op vakantie naar zijn moeder? Hij heeft haar toch al 2 jaar, een maand en 22 dagen niet meer gezien? Ze woont 135,7 kilometer verderop. Gelukkig mag Alek mee.

Prachtig inkijkje in het brein van een bijna 11-jarige.

vrijdag 11 januari 2019

De ongelooflijke zoektocht van Millie Bird - Brooke Davis

Ontroerend. Hilarisch. Droevig. Lief. Alles, maar dan ook alles is van toepassing op dit boek. Ik las hem al eens voor de dwarsligger bingo, nu omdat hij als volgende in de dwarsliggerkast stond. En normaal lees ik niet snel een boek tweemaal, maar Millie is zo vertederend dat ik dit met veel plezier deed (en er zat een aantal jaren tussen).

Op je 7e ga je met je moeder naar het warenhuis... en je moeder verdwijnt. Zomaar, zonder iets te zeggen, nergens meer te vinden. Dat overkwam Millie Bird. Haar vader is niet lang daarvoor gestorven, haar moeder kon de druk van het alleen zijn met Millie duidelijk niet aan. Millie heeft dan ook wel enkele hele mooie ideeën die ze ook maar meteen eruit flapt of in daden omzet. Zo zijn er al bomen in de brand gevlogen en iedereen die Millie tegenkomt mag wel weten dat "ze ook doodgaan".

Karl rouwt over de dood van zijn vrouw Evie. Zo tevreden als ze samen leefden, zo eenzaam is hij zonder haar. Maar opgesloten worden in een verzorgingshuis? Dat nooit! Dus "ontsnapt" hij.
Agatha vindt al die bemoeizieke buren na de dood van Ron maar lastig. Ze sluit zichzelf op in haar huis, recht tegenover het huis van Millie en haar moeder.

Wonderlijk hoe levens samenkomen, mooi om dit mee te mogen maken. Ook al is het fictie. Brooke Davis weet een pakkende zoektocht te beschrijven. Ik die nooit naar Australië wilde en al helemaal niet vrijwillig aan een dagenlange treinreis zou beginnen wil nu de Indian Pacific route afleggen. Dat een boek dát voor elkaar kan krijgen!

zondag 6 januari 2019

Leugens - T.M. Logan

Wanneer leugens opstapelen, wat is de waarheid? Hoeveel kun je geloven? Wat pik je eigenlijk nog van je eigen partner? Klopt het wel wat ze zegt? Wie kun je nog wél vertrouwen? Wat een heerlijke pageturner is deze dwarsligger.

Wanneer Joe per ongeluk de auto van zijn vrouw spot en besluit haar te gaan verrassen.... krijgt het leven voor hem een verrassende wending! Waar is Ben ineens gebleven? Hij stalkt hem dagen achter elkaar. Maar de politie vertrouwt het niet. Moord zonder lijk. Dan besluit hij zelf op onderzoek uit te gaan.

Een absolute aanrader!

maandag 31 december 2018

De stenen aap - Jeffery Deaver

Toen ik net Het gebroken raam van Jeffery Deaver had gelezen zat ik nou niet direct te springen om nog een nieuw boek van hem. Ik vond het wel een aardige thriller maar beslist geen meesterstuk. Daarom heeft dat boek het ook nooit tot een recensie gebracht.

De stenen aap stond ernaast in mijn dwarsliggerkastje. En dus was hij aan de beurt. De titel intrigeerde me wel al heel erg lang. Een amulet die heel wat losmaakte, zo zou blijken. Wat een fantastisch goed boek!! Niet alleen zat het plot (en er waren er meer dan één) goed in elkaar, ondertussen werd een bijzonder inkijkje in de Chinese cultuur gegeven. Fictie, maar wel tegen een zeer realistische achtergrond.


Hoe kon Amelia Sachs zich zo laten bedotten? Waar haalt Lincoln Rhyme zijn onnavolgbare speurzin vandaan? Hoe kan De Schim zoveel ellende aanrichten zonder ooit maar opgepakt te worden? Ja, ik geloof best dat er op grote schaal mensensmokkel plaatsvindt. Of het echt op deze manier gebeurt weet ik uiteraard niet, maar Jeffery Deaver weet het wel te brengen als een waargebeurd verhaal. Omkoperij komt zeker ook in de hoogste kringen voor. En gerechtigheid komt mooi om de hoek kijken. Alles klopte. Iedereen die, in mijn ogen, gewroken moest worden is ook aan de kaak gesteld (of terecht aan zijn einde gekomen). Jammer dat ook enkele goede personen moesten sneuvelen, ik had ze graag een mooi leven verder gegund. Ik had De Schim wel een dodelijk einde gegund. Maar misschien kreeg hij dat ook nog wel, in het vervolg van het boek dat nooit geschreven is. Een open einde dat ik zelf mag fantaseren.

Dit boek moet je niet even tussendoor lezen. Soms overmant het me even en moet ik het wel even wegleggen. Om dan snel weer op te pakken. Ik vind het heerlijk om "ontspannen" veel bij te leren. Een aanrader!!

zaterdag 8 december 2018

Stukjes - Rob van Spanje

Alweer de derde bundel columns/stukjes door Rob van Spanje. De vorige twee (Vis op vrijdag en Ik hengel maar wat) waren al goed ontvangen, deze zeker ook! Ik "ken" Rob vanaf zijn eerste boek: Van werkloos tot depressief, dat in 2011 uitkwam. Net als in dat boek én in al zijn stukjes neemt Rob geen blad voor de mond. Hij schrijft wat hij denkt, houdt noemenswaardig geen rekening met overgevoeligheid. Depressie is een ziekte waar je gewoon over kunt schrijven, waar je echt niet zielig over hoeft te doen. Zo ook over kanker. Het treft meer mensen dan we zouden willen, helaas ook Rob. Maar zielig? Nee. Het is een ziekte welke nu eindelijk maar eens bespreekbaar moet worden gemaakt. En daar slaagt Rob wonderwel in. We mogen alle chemokuren "gezellig" meegenieten, niet op een vreselijke manier maar met de humor die hem zo kenmerkt.

We zijn gewend boeken van voor naar achter te lezen. Deze bundeling columns, eerder verschenen bij Banger Sisters in bijna wekelijkse stukjes-vorm, geeft je dan al snel een apart gevoel. Wil je "het leven" in chronologische volgorde lezen? Begin dan achteraan...

Hoewel Rob graag communiceert kun je ook stuiten op een ander stuk wijsheid van hem: "de vraag is oninteressant, het antwoord eveneens". Waarom heb je geleefd zoals je hebt gedaan? Vraag én antwoord vindt hij zinloos. Wijs! Zijn fb-vrienden bestaan uit een "zorgvuldig aantal geselecteerde gekken". Op zo'n moment ben ik stiekem wel een beetje blij dat ik gek ben. Want zijn stukjes wil ik niet missen.

Paal 15 - 15 schrijvers

15 schrijvers komen samen op Ameland en schrijven ieder hun verhaal. Alle 15 anders, spannend, ontroerend, anders. De meeste verhalen spelen zich af op Ameland (Oerd is geliefd), maar ook Terschelling en Schiermonnikoog doen mee. Stiekem had ik nog wel gehoopt op een verhaal dat zich op Texel zou afspelen.

Het zijn beslist niet allemaal spannende verhalen, historie en het gewone leven spelen een grote rol. Ik ga ook niet echt een voorkeur uitspreken voor één verhaal, daarvoor zijn ze ook te verschillend, maar er zijn ook wel vaak overeenkomsten. Zoals veel verhalen teruggrijpen naar gebeurtenissen in het verleden. De bundel is opgedeeld in seizoenen. Die meerwaarde zie ik zelf niet zo.

Er zijn toch 3 verhalen die er voor mij uitspringen. Toch een voorkeur dan? ;-)
Madeleine ten Thij laat het verhaal afspelen in 1825. Alsof je een inkijkje krijgt in "hoe het vroeger was". Esther van de Ven heeft een dubbele verteltrant, dat geeft een extra dimensie. En het plot van Esther van der Ham is geniaal!

Nu heb ik nog niets over de inhoud verklapt. Van dit boek ga je genieten, zeker als je een zwak hebt voor de waddeneilanden.