dinsdag 10 april 2018

Patricia Snel - (De) Expat (exit)

De Expat en Expat exit in één blog. Omdat ik vermoedde dat Exit een vervolg zou zijn op. Maar het dus niet was. De Expat speelt zich af in Singapore, Expat exit op Curaçao. Toevallig heb ik beide plekken bezocht. De eerste intensief in 3 dagen tijd, de tweede in een week zwerven over het eiland.
De expat had ik al een tijdje terug gelezen, nooit een blog van gemaakt. Het is wel een grappig verhaal over het rijkeluisleventje van dromenjagers in het verre Singapore (hoezo ver, met het vliegtuig ben je er zo). We moeten vooral niet denken dat het ze allemaal in de schoot geworpen wordt. Maids lijken dan wel leuk om in huis te hebben maar ze beknotten ook je vrijheid.

Wat ook wel vrij stereotiep is... het zijn altijd de vrouwen die de mannen volgen op hun nieuwe toekomst. En zich vervolgens dood vervelen. En die mannen willen hun gezicht niet verliezen en proberen met hun leugens lekker te overleven. Wat meteen ook duidelijk naar voren komt in Expat exit.

in Expat exit gaat de vrouw, achtergebleven met een kind omdat haar man voorkeur gaf aan een inheemse, flink op zoek naar avontuur. Als er dan op een boottochtje door haar gestoei een flink ongeluk gebeurd komt het berouw maar ook de jaloezie flink tevoorschijn in het verhaal.

Beide boeken zijn leesvoer, maar eigenlijk ook niet veel meer dan dat...

Confrontatie! - Esther van der Ham

Zo hé, dát was nog eens een Confrontatie! Mét hoofdletter!! 😍 (kom maar op met deel 4...) Nu vond ik de eerste twee delen al helemaal top, Controle! en Contact! besloegen samen toch een iets kortere tijdspanne als deze derde thriller. Dat was even wennen. De kinderen waren tussen boek 2 en 3 ineens volwassen, sterker nog, hadden of kregen zelf al een kind. Maar je zit snel in het verhaal en het laat meteen ook niet meer los.

Hoewel duidelijk een vervolg op de eerste twee boeken is dit boek ook uitstekend als losstaand verhaal te lezen. Al zou ik wel aanraden om de volgorde vast te houden als je van plan bent ze alledrie te gaan lezen. Dit verhaal zit zó goed in elkaar dat je er letterlijk in meegezogen wordt. Je wilt doorlezen. Net zo verslavend als alle middeltjes die Annabel gebruikt, alleen is het effect onschuldiger. Het zou zo in je eigen familie of vriendenkring kunnen gebeuren. Hoe vaak hoor je niet dat iemand de diepte ingetrokken wordt door foute vriendjes. Wat een effect heeft het verleden op het heden én de toekomst. Hoe knap deze ontwikkeling beschreven is, je leeft echt helemaal mee.

Ik deel eigenlijk nooit sterren uit, Confrontatie! gaat in mijn te-bewaren-kast naast de vorige twee! Dat zegt genoeg.

woensdag 4 april 2018

Zeven soorten honger - Renate Dorrestein

De grappige schrijfstijl van Renate Dorrestein, rake dialogen, maar ook dingen durven te benoemen. Zoals in dit boek obesitas en anorexia. Gewoon lekker tegelijk in dezelfde kliniek. O nee het mag geen kliniek genoemd worden, het is "gewoon" een te dure villa waar de geslaagde dikke mannen zich in het zweet werken, nauwelijks voedsel krijgen maar door die combinatie wel afvallen.
De te dure villa met de tuinman, personal coaches en huishouding die gewoon onbetaalbaar is als het aantal aanmeldingen achterblijft. Je jaarsalaris storten om de motivatie op peil te houden, dat bedrag kan ook gebruikt worden voor andere dingen. Zolang men maar niet te snel afvalt en op het streefgewicht komt - dan moet de borg worden terugbetaald. Een echtpaar dat samen het concept bedacht en samen ten onder gaan, al is het bij beide met andere redenen. Derek en Nadine, al zijn dat niet hun echte namen maar dat klinkt chiquer.

Prachtige vondst om het meisje op te nemen en zo alles in een stroomversnelling te plaatsen. Geen saaie dikke mannen die alleen maar kunnen zeuren, maar nu ook een tiener die graag begrepen wil worden. Deze zeven soorten honger wekken bij mij nog een achtste honger op. Leeshonger!

zondag 11 februari 2018

De schilder en het meisje - Margriet de Moor

Een bijzonder verhalend boek, steeds teruggrijpend naar eerdere gebeurtenissen om dan weer in het heden te vertellen.

Elsje Christiaens wordt in Jutland, Denemarken geboren. Haar moeder overlijdt en haar stiefzus neemt deze rol min of meer over. Wanneer dan haar zus op een dag naar Amsterdam vertrekt blijft Elsje alleen achter met haar stiefvader. Onder haar matras vindt ze geld. Daarmee kan ze haar zus achterna.

Rembrandt (hoewel zijn naam nooit wordt genoemd blijkt uit het verhaal duidelijk dat het om hem gaat) treurt om het verlies van zijn vrouw. Prachtig verweven in het verhaal van Elsje loopt het leven van Rembrandt en zijn tijdgenoten in Amsterdam. Je proeft de sfeer. Het leven in de havenstad, slaaphuizen (klinkt toch mooier dan bordelen), de stad met 4 burgemeesters (hier steek je ook nog wat van op), hoe “recht” gesproken wordt.
Maar ook het leven van een jonge vrouw in Jutland, die leert schrijven in de kroeg, op een stromatras slaapt en haar stiefvader verzorgt op z’n oude dag. Haar reis van Jutland naar Amsterdam welke niet geheel vlekkeloos verloopt, de vorst en sneeuw belemmeren een snelle vaart.

Op 3 mei 1664 eindigt het leven van Elsje, 18 jaar oud, op het schavot van Amsterdam. Na enkele luttele weken overnacht te hebben in het huis van een slaapvrouw gaat het mis wanneer deze Elsje aan een man wil koppelen. Niet voorgoed, voor een enkele keer. De bijl lijkt klaar te liggen voor het gevecht. De moordenares wordt berecht, ook al verstaat ze er niets van.

De stad loopt uit om het vonnis bij te wonen. Rembrandt haalt ondertussen verf voor zijn schilderijen bij de apotheker. Wanneer hij later door zijn zoon op de hoogte wordt gebracht van de manier waarop Elsje haar laatste minuten doormaakte besluit hij het meisje te schilderen. Dood en wel, in de Volewijck waar ze naartoe gebracht is om te versterven.

zondag 28 januari 2018

Hex - Thomas Olde Heuvelt

Katharina was een zeventiende-eeuwse heks, geen technologisch krachtenveld. Waarschijnlijk ben ik één van de weinigen die dit boek grappig vond. Ik vond het dus absoluut geen thriller. Het was zelfs makkelijk om het boek weg te leggen (wat ik dan ook regelmatig deed omdat het nou ook weer niet zo boeide).


Waarom heb ik Hex dan tóch uitgelezen? Omdat ik alle plekjes die erin beschreven werden herkende. Het Filosofendal, de Duivelsberg, supermarkt Nico de Witt waar ik nog ooit mijn bijverdienste verwierf, het Bartholomeuskerkje, Kalorama, het Kastanjedal, de Smorenhoek.... en dát is dan wél weer leuk.
Katharina van Wyler, de heks uit de 17e eeuw die nog steeds rondwaart in Beek. Ze heeft de bewoners goed in haar greep. Ze wordt zowel beschimpt, getreiterd en regelrecht aangevallen als beschouwd als een vrouw waar je rekening mee moet houden en zeker te vriend. Internet dat geregeld kan worden en controle over het hele dorp. Het boek hangt van absurditeiten aan elkaar. Maar nee, niet griezelig. Wel enkele grappige zinnen.

Nienke hield helemaal niet van wortels, maar deze peen moest er heel anders uitzien dan de voorverpakte, geschilde wortels die je bij Nico de Witt uit het koelvak haalde.

En stel je dit nu eens in de 21e eeuw voor ... bewapend met keukenmessen, bezemstelen of knuppels in de straten rondom het kleine Bartholomeuskerkje ....

Ik heb begrepen dat het boek in vele landen wordt uitgebracht, dat er een speciale versie is voor Amerika (tja, dan moet ons mooie Beek wel even wijken, jammer!). Stephen King vindt het "briljant en volstrekt origineel". Ok, origineel ga ik in mee.

woensdag 22 november 2017

Een stapeltje tegelijkertijd

In september, oktober en november heb ik voornamelijk boeken gelezen waar ik echt geen recensie van plaats. Van die heerlijke wegleesboeken, niet nadenken, gewoon stug doorlezen en op naar de volgende. Soms op papier, soms op de telefoon of tablet. Die laatste twee wisselden elkaar wel af: een telefoon is best snel leeg als je er een boek op wilt lezen. En ik moet dan iedere keer weer bladeren naar het juiste hoofdstuk. Want halverwege een hoofdstuk stoppen doe ik zelden en ik had hetzelfde boek zowel op telefoon als tablet geopend.
Ik verwerk nu mijn e-books in een lijst. En ik kom erachter dat ik echt wel 234 jaar oud moet worden om al die boeken nog eens te lezen.... Maar met af en toe een lekkere doorlees-pauze schiet het best wel op. Op papier lees ik voornamelijk alleen nog dwarsliggers. Sommige boeken verdienen gewoon een dwarsliggeruitgave. En ze blijven handig in het vliegtuig.

Wat stond er zoal op mijn lijstje afgelopen maanden....

Elvin Post – Geboren verliezers
Charlotte de Monchy – Enkeltje Ierland
René Appel – Verzwegen
Tess Gerritsen – Hartslag
Nicholas Sparks – Zie mij
Lisa Gardner – Doodverklaard
Harlan Coben – Naar huis
Thomas Olde Heuvelt - Hex (maar daar schrijf ik wel een recensie over, een deze dagen...)

maandag 25 september 2017

Heks - Camilla Läckberg

1215 dwarsliggerpagina's lang genieten van de nieuwe thriller door Camilla Läckberg. Meteen ook één van de redenen waarom ik de dwarsliggers zo fijn lezen vind: dit is hanteerbaar!

Twee pubers, Jessie en Sam, allebei hebben ze een moeder met een verleden. Een verleden waarin de moeders elkaar kenden, maar in het heden hebben ze geen contact meer. De pubers hebben hun hele leven geleden onder de druk van wat hun moeders als puber gedaan hebben. Maar of ze het ook écht gedaan hebben? Ze ontkenden wel...

Khalil en Adnan, twee pubers, gevlucht naar Zweden. Ze vinden de Zweden maar raar, ze groeten elkaar niet, ze lijken bijna bang als ze worden aangesproken. Maar in Zweden worden ze tenminste niet bedreigd door soldaten en terroristen. Toch voelen ze zich niet thuis, hoe graag ze ook zouden willen. Ze hebben nu een bestaan, geen leven.

Peter en Eva, ouders van de vierjarige Nea. Nea die op een dag zomaar weg is. Peter dacht dat ze nog sliep toen hij aan het werk ging. Eva dacht dat Nea met Peter mee was gegaan. De nachtmerrie van alle ouders.

Bohuslän 1671. Het verhaal van Elin Jonsdotter en haar dochter Märta, op weg naar een nieuw leven bij haar zus Britta met haar man Preben, dominee. Nadat haar man Per verdronken is op zee kon ze nergens anders meer naar toe. Ze zag er tegenop. Britta was vroeger al geen lief kind geweest, zou ze echt veranderd zijn? Dit verhaal speelt door het hele boek heen. Pas op het einde snap je waarom. Het stoort overigens absoluut niet. Je wilt gewoon weten hoe het verder gaat met Elin.

Erica wil het leven beschrijven van Marie en Helen. Twee pubers die een meisje van 4 gedood zouden hebben. Hoewel ze eerst bekend hadden trokken ze deze bekentenis snel weer terug. Wat waren zij voor kinderen? Hoe waren ze opgegroeid? Marie is teruggekomen naar Fjällbacka. Zou ze nu de kans krijgen haar te spreken? Helen is op haar 18e getrouwd met James en woont in het huis waar ze opgroeide. Haar zou Eva ook graag spreken.

Karim leeft met Amina en hun kinderen in het asielzoekerscentrum. Hij wil met alles wat hij heeft en kan een bijdrage leveren aan het land dat hem en zijn gezin heeft opgenomen. Ze hebben hun land niet verlaten in de hoop op een leven in luxe. Helaas zien veel Zweden hun als onruststokers. Zo niet Bill, hij wil laten zien dat asielzoekers de kracht hebben om dor te gaan. Tegelijkertijd leren ze zo de Zweedse taal. Karim wil een bijdrage leveren, werken, ervoor zorgen dat zijn kinderen opgroeien als sterke Zweden die een verschil maken. Als het hele dorp uitloopt om deel te nemen aan de zoekactie naar Nea staat ook Karim klaar. Uiteindelijk is hij het die het meisje vindt. Net als overal elders in de Westerse wereld worden asielzoekers geschuwd en bespuwd en valselijk beschuldigd. Wanneer Karim zijn vrouw verliest in een brand hoeft het leven verder niet meer voor hem. Maar hij moet door voor zijn kinderen. Eva praat ondertussen met Marie en Helen, maar ook met hun kinderen Jessie en Sam. Hoe is hun leven?

Het onderzoek naar de moord op Nea gaat door. Er wordt ook op de boerderij van Peter en Eva gezocht. Wanneer blijkt dat Eva hoogstwaarschijnlijk daar overleden is, is het hek van de dam. Ieder heeft zijn eigen gedachten over wie de dader is. Iedereen weet het ook zeker. Ook als blijkt dat het niet waar kan zijn. Zowel Marie als Helen worden opnieuw beschuldigd. Ondertussen proberen Sam en Jessie te overleven in een wereld die tegen hun is gekeerd. Ze worden niet geaccepteerd door de medescholieren. Dan nemen ze het heft in eigen hand. Adnan en Khalil beseffen wat er gaande is en gaan helpen.

Er worden meerdere moorden opgelost. De waarheid blijkt nog altijd gruwelijker dan je ook maar kunt bedenken. Een mooie eigentijdse thriller met verwijzingen naar het verleden.