maandag 18 september 2017

Contact! - Esther van der Ham

Contact! is de waardige opvolger van Controle! Psychologische romans die hun weerga niet kennen. Ze zijn apart van elkaar te lezen maar ik moet toegeven dat voorkennis van Controle! wel helpt met de verhaallijn in Contact!

Emma is veroordeeld tot een gevangenisstraf. Het leven in de gevangenis wordt beeldend beschreven. Ik denk dat ik me maar gedeisd houd, het lijkt me geen lolletje tussen al die hormonen te verkeren. De intriges, de vuile spelletjes, als je plannen had in de verkeerde richting moet je dit boek gaan lezen. Hoewel fictie, geloof ik toch meteen dat het er wel zo aan toegaat in de bajes.

Emma was een goede advocate, hoe heeft zij dan toch zo kunnen afdwalen? Was het de scheiding of toch de gebeurtenissen uit haar verleden die zo’n impact hadden op haar verdere leven? Emma is gesloten, als advocate wist ze haar woordje wel te doen. Nu zwijgt ze in alle talen. Haar medegevangenen spreekt ze liever niet. Ze is het liefst in haar eigen cel of aan het werk. Maar als je niet meedoet met de intriges wordt je snel het mikpunt. Gelukkig krijgt ze steun van Fatima. Hoe kan Emma haar leven weer opbouwen? Hoe kan ze haar kinderen weer zien? Alleen Ramona, haar vroegere secretaresse bezoekt haar af en toe. En dan blijkt Ramona ook nog een tweede agenda te hebben.

Het laatste deel van het boek beschrijft hoe Emma na haar gevangenschap weer probeert haar leven op te bouwen. Petje af! Ik wil niet te veel prijsgeven. Maar dat het een goed opgebouwd verhaal is moge duidelijk zijn. Soms een (klein) sprongetje in de tijd, soms een terugblik. Maar vooral een mooie inkijk in Emma’s leven.

Dit boek hoort op iedere nog-te-lezen-stapel thuis. Hoezeer ik Emma verfoeide in Controle! ik ben van haar gaan houden in Contact! Knap geschreven dus.

2 opmerkingen:

  1. Beide boeken gaan op mijn NTL lijstje!! Dank voor de tips!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Annemarie, daarna kijk je zeker en vast ook uit naar het derde boek. Komt volgend jaar uit.

      Verwijderen