De grappige schrijfstijl van Renate Dorrestein, rake dialogen, maar ook dingen durven te benoemen. Zoals in dit boek obesitas en anorexia. Gewoon lekker tegelijk in dezelfde kliniek. O nee het mag geen kliniek genoemd worden, het is "gewoon" een te dure villa waar de geslaagde dikke mannen zich in het zweet werken, nauwelijks voedsel krijgen maar door die combinatie wel afvallen.
De te dure villa met de tuinman, personal coaches en huishouding die gewoon onbetaalbaar is als het aantal aanmeldingen achterblijft. Je jaarsalaris storten om de motivatie op peil te houden, dat bedrag kan ook gebruikt worden voor andere dingen. Zolang men maar niet te snel afvalt en op het streefgewicht komt - dan moet de borg worden terugbetaald. Een echtpaar dat samen het concept bedacht en samen ten onder gaan, al is het bij beide met andere redenen. Derek en Nadine, al zijn dat niet hun echte namen maar dat klinkt chiquer.
Prachtige vondst om het meisje op te nemen en zo alles in een stroomversnelling te plaatsen. Geen saaie dikke mannen die alleen maar kunnen zeuren, maar nu ook een tiener die graag begrepen wil worden. Deze zeven soorten honger wekken bij mij nog een achtste honger op. Leeshonger!
woensdag 4 april 2018
zondag 11 februari 2018
De schilder en het meisje - Margriet de Moor
Een bijzonder verhalend boek, steeds teruggrijpend naar eerdere gebeurtenissen om dan weer in het heden te vertellen.
Elsje Christiaens wordt in Jutland, Denemarken geboren. Haar moeder overlijdt en haar stiefzus neemt deze rol min of meer over. Wanneer dan haar zus op een dag naar Amsterdam vertrekt blijft Elsje alleen achter met haar stiefvader. Onder haar matras vindt ze geld. Daarmee kan ze haar zus achterna.
Rembrandt (hoewel zijn naam nooit wordt genoemd blijkt uit het verhaal duidelijk dat het om hem gaat) treurt om het verlies van zijn vrouw. Prachtig verweven in het verhaal van Elsje loopt het leven van Rembrandt en zijn tijdgenoten in Amsterdam. Je proeft de sfeer. Het leven in de havenstad, slaaphuizen (klinkt toch mooier dan bordelen), de stad met 4 burgemeesters (hier steek je ook nog wat van op), hoe “recht” gesproken wordt.
Maar ook het leven van een jonge vrouw in Jutland, die leert schrijven in de kroeg, op een stromatras slaapt en haar stiefvader verzorgt op z’n oude dag. Haar reis van Jutland naar Amsterdam welke niet geheel vlekkeloos verloopt, de vorst en sneeuw belemmeren een snelle vaart.
Op 3 mei 1664 eindigt het leven van Elsje, 18 jaar oud, op het schavot van Amsterdam. Na enkele luttele weken overnacht te hebben in het huis van een slaapvrouw gaat het mis wanneer deze Elsje aan een man wil koppelen. Niet voorgoed, voor een enkele keer. De bijl lijkt klaar te liggen voor het gevecht. De moordenares wordt berecht, ook al verstaat ze er niets van.
De stad loopt uit om het vonnis bij te wonen. Rembrandt haalt ondertussen verf voor zijn schilderijen bij de apotheker. Wanneer hij later door zijn zoon op de hoogte wordt gebracht van de manier waarop Elsje haar laatste minuten doormaakte besluit hij het meisje te schilderen. Dood en wel, in de Volewijck waar ze naartoe gebracht is om te versterven.
Elsje Christiaens wordt in Jutland, Denemarken geboren. Haar moeder overlijdt en haar stiefzus neemt deze rol min of meer over. Wanneer dan haar zus op een dag naar Amsterdam vertrekt blijft Elsje alleen achter met haar stiefvader. Onder haar matras vindt ze geld. Daarmee kan ze haar zus achterna.
Rembrandt (hoewel zijn naam nooit wordt genoemd blijkt uit het verhaal duidelijk dat het om hem gaat) treurt om het verlies van zijn vrouw. Prachtig verweven in het verhaal van Elsje loopt het leven van Rembrandt en zijn tijdgenoten in Amsterdam. Je proeft de sfeer. Het leven in de havenstad, slaaphuizen (klinkt toch mooier dan bordelen), de stad met 4 burgemeesters (hier steek je ook nog wat van op), hoe “recht” gesproken wordt.
Maar ook het leven van een jonge vrouw in Jutland, die leert schrijven in de kroeg, op een stromatras slaapt en haar stiefvader verzorgt op z’n oude dag. Haar reis van Jutland naar Amsterdam welke niet geheel vlekkeloos verloopt, de vorst en sneeuw belemmeren een snelle vaart.
Op 3 mei 1664 eindigt het leven van Elsje, 18 jaar oud, op het schavot van Amsterdam. Na enkele luttele weken overnacht te hebben in het huis van een slaapvrouw gaat het mis wanneer deze Elsje aan een man wil koppelen. Niet voorgoed, voor een enkele keer. De bijl lijkt klaar te liggen voor het gevecht. De moordenares wordt berecht, ook al verstaat ze er niets van.
De stad loopt uit om het vonnis bij te wonen. Rembrandt haalt ondertussen verf voor zijn schilderijen bij de apotheker. Wanneer hij later door zijn zoon op de hoogte wordt gebracht van de manier waarop Elsje haar laatste minuten doormaakte besluit hij het meisje te schilderen. Dood en wel, in de Volewijck waar ze naartoe gebracht is om te versterven.
zondag 28 januari 2018
Hex - Thomas Olde Heuvelt
Katharina was een zeventiende-eeuwse heks, geen technologisch krachtenveld. Waarschijnlijk ben ik één van de weinigen die dit boek grappig vond. Ik vond het dus absoluut geen thriller. Het was zelfs makkelijk om het boek weg te leggen (wat ik dan ook regelmatig deed omdat het nou ook weer niet zo boeide).
Waarom heb ik Hex dan tóch uitgelezen? Omdat ik alle plekjes die erin beschreven werden herkende. Het Filosofendal, de Duivelsberg, supermarkt Nico de Witt waar ik nog ooit mijn bijverdienste verwierf, het Bartholomeuskerkje, Kalorama, het Kastanjedal, de Smorenhoek.... en dát is dan wél weer leuk.
Katharina van Wyler, de heks uit de 17e eeuw die nog steeds rondwaart in Beek. Ze heeft de bewoners goed in haar greep. Ze wordt zowel beschimpt, getreiterd en regelrecht aangevallen als beschouwd als een vrouw waar je rekening mee moet houden en zeker te vriend. Internet dat geregeld kan worden en controle over het hele dorp. Het boek hangt van absurditeiten aan elkaar. Maar nee, niet griezelig. Wel enkele grappige zinnen.
Nienke hield helemaal niet van wortels, maar deze peen moest er heel anders uitzien dan de voorverpakte, geschilde wortels die je bij Nico de Witt uit het koelvak haalde.
En stel je dit nu eens in de 21e eeuw voor ... bewapend met keukenmessen, bezemstelen of knuppels in de straten rondom het kleine Bartholomeuskerkje ....
Ik heb begrepen dat het boek in vele landen wordt uitgebracht, dat er een speciale versie is voor Amerika (tja, dan moet ons mooie Beek wel even wijken, jammer!). Stephen King vindt het "briljant en volstrekt origineel". Ok, origineel ga ik in mee.
Waarom heb ik Hex dan tóch uitgelezen? Omdat ik alle plekjes die erin beschreven werden herkende. Het Filosofendal, de Duivelsberg, supermarkt Nico de Witt waar ik nog ooit mijn bijverdienste verwierf, het Bartholomeuskerkje, Kalorama, het Kastanjedal, de Smorenhoek.... en dát is dan wél weer leuk.
Katharina van Wyler, de heks uit de 17e eeuw die nog steeds rondwaart in Beek. Ze heeft de bewoners goed in haar greep. Ze wordt zowel beschimpt, getreiterd en regelrecht aangevallen als beschouwd als een vrouw waar je rekening mee moet houden en zeker te vriend. Internet dat geregeld kan worden en controle over het hele dorp. Het boek hangt van absurditeiten aan elkaar. Maar nee, niet griezelig. Wel enkele grappige zinnen.
Nienke hield helemaal niet van wortels, maar deze peen moest er heel anders uitzien dan de voorverpakte, geschilde wortels die je bij Nico de Witt uit het koelvak haalde.
En stel je dit nu eens in de 21e eeuw voor ... bewapend met keukenmessen, bezemstelen of knuppels in de straten rondom het kleine Bartholomeuskerkje ....
Ik heb begrepen dat het boek in vele landen wordt uitgebracht, dat er een speciale versie is voor Amerika (tja, dan moet ons mooie Beek wel even wijken, jammer!). Stephen King vindt het "briljant en volstrekt origineel". Ok, origineel ga ik in mee.
woensdag 22 november 2017
Een stapeltje tegelijkertijd
In september, oktober en november heb ik voornamelijk boeken gelezen waar ik echt geen recensie van plaats. Van die heerlijke wegleesboeken, niet nadenken, gewoon stug doorlezen en op naar de volgende. Soms op papier, soms op de telefoon of tablet. Die laatste twee wisselden elkaar wel af: een telefoon is best snel leeg als je er een boek op wilt lezen. En ik moet dan iedere keer weer bladeren naar het juiste hoofdstuk. Want halverwege een hoofdstuk stoppen doe ik zelden en ik had hetzelfde boek zowel op telefoon als tablet geopend.
Ik verwerk nu mijn e-books in een lijst. En ik kom erachter dat ik echt wel 234 jaar oud moet worden om al die boeken nog eens te lezen.... Maar met af en toe een lekkere doorlees-pauze schiet het best wel op. Op papier lees ik voornamelijk alleen nog dwarsliggers. Sommige boeken verdienen gewoon een dwarsliggeruitgave. En ze blijven handig in het vliegtuig.
Wat stond er zoal op mijn lijstje afgelopen maanden....
Elvin Post – Geboren verliezers
Charlotte de Monchy – Enkeltje Ierland
René Appel – Verzwegen
Tess Gerritsen – Hartslag
Nicholas Sparks – Zie mij
Lisa Gardner – Doodverklaard
Harlan Coben – Naar huis
Thomas Olde Heuvelt - Hex (maar daar schrijf ik wel een recensie over, een deze dagen...)
Ik verwerk nu mijn e-books in een lijst. En ik kom erachter dat ik echt wel 234 jaar oud moet worden om al die boeken nog eens te lezen.... Maar met af en toe een lekkere doorlees-pauze schiet het best wel op. Op papier lees ik voornamelijk alleen nog dwarsliggers. Sommige boeken verdienen gewoon een dwarsliggeruitgave. En ze blijven handig in het vliegtuig.
Wat stond er zoal op mijn lijstje afgelopen maanden....
Elvin Post – Geboren verliezers
Charlotte de Monchy – Enkeltje Ierland
René Appel – Verzwegen
Tess Gerritsen – Hartslag
Nicholas Sparks – Zie mij
Lisa Gardner – Doodverklaard
Harlan Coben – Naar huis
Thomas Olde Heuvelt - Hex (maar daar schrijf ik wel een recensie over, een deze dagen...)
maandag 25 september 2017
Heks - Camilla Läckberg
1215 dwarsliggerpagina's lang genieten van de nieuwe thriller door Camilla Läckberg. Meteen ook één van de redenen waarom ik de dwarsliggers zo fijn lezen vind: dit is hanteerbaar!
Twee pubers, Jessie en Sam, allebei hebben ze een moeder met een verleden. Een verleden waarin de moeders elkaar kenden, maar in het heden hebben ze geen contact meer. De pubers hebben hun hele leven geleden onder de druk van wat hun moeders als puber gedaan hebben. Maar of ze het ook écht gedaan hebben? Ze ontkenden wel...
Khalil en Adnan, twee pubers, gevlucht naar Zweden. Ze vinden de Zweden maar raar, ze groeten elkaar niet, ze lijken bijna bang als ze worden aangesproken. Maar in Zweden worden ze tenminste niet bedreigd door soldaten en terroristen. Toch voelen ze zich niet thuis, hoe graag ze ook zouden willen. Ze hebben nu een bestaan, geen leven.
Peter en Eva, ouders van de vierjarige Nea. Nea die op een dag zomaar weg is. Peter dacht dat ze nog sliep toen hij aan het werk ging. Eva dacht dat Nea met Peter mee was gegaan. De nachtmerrie van alle ouders.
Bohuslän 1671. Het verhaal van Elin Jonsdotter en haar dochter Märta, op weg naar een nieuw leven bij haar zus Britta met haar man Preben, dominee. Nadat haar man Per verdronken is op zee kon ze nergens anders meer naar toe. Ze zag er tegenop. Britta was vroeger al geen lief kind geweest, zou ze echt veranderd zijn? Dit verhaal speelt door het hele boek heen. Pas op het einde snap je waarom. Het stoort overigens absoluut niet. Je wilt gewoon weten hoe het verder gaat met Elin.
Erica wil het leven beschrijven van Marie en Helen. Twee pubers die een meisje van 4 gedood zouden hebben. Hoewel ze eerst bekend hadden trokken ze deze bekentenis snel weer terug. Wat waren zij voor kinderen? Hoe waren ze opgegroeid? Marie is teruggekomen naar Fjällbacka. Zou ze nu de kans krijgen haar te spreken? Helen is op haar 18e getrouwd met James en woont in het huis waar ze opgroeide. Haar zou Eva ook graag spreken.
Karim leeft met Amina en hun kinderen in het asielzoekerscentrum. Hij wil met alles wat hij heeft en kan een bijdrage leveren aan het land dat hem en zijn gezin heeft opgenomen. Ze hebben hun land niet verlaten in de hoop op een leven in luxe. Helaas zien veel Zweden hun als onruststokers. Zo niet Bill, hij wil laten zien dat asielzoekers de kracht hebben om dor te gaan. Tegelijkertijd leren ze zo de Zweedse taal. Karim wil een bijdrage leveren, werken, ervoor zorgen dat zijn kinderen opgroeien als sterke Zweden die een verschil maken. Als het hele dorp uitloopt om deel te nemen aan de zoekactie naar Nea staat ook Karim klaar. Uiteindelijk is hij het die het meisje vindt. Net als overal elders in de Westerse wereld worden asielzoekers geschuwd en bespuwd en valselijk beschuldigd. Wanneer Karim zijn vrouw verliest in een brand hoeft het leven verder niet meer voor hem. Maar hij moet door voor zijn kinderen. Eva praat ondertussen met Marie en Helen, maar ook met hun kinderen Jessie en Sam. Hoe is hun leven?
Het onderzoek naar de moord op Nea gaat door. Er wordt ook op de boerderij van Peter en Eva gezocht. Wanneer blijkt dat Eva hoogstwaarschijnlijk daar overleden is, is het hek van de dam. Ieder heeft zijn eigen gedachten over wie de dader is. Iedereen weet het ook zeker. Ook als blijkt dat het niet waar kan zijn. Zowel Marie als Helen worden opnieuw beschuldigd. Ondertussen proberen Sam en Jessie te overleven in een wereld die tegen hun is gekeerd. Ze worden niet geaccepteerd door de medescholieren. Dan nemen ze het heft in eigen hand. Adnan en Khalil beseffen wat er gaande is en gaan helpen.
Er worden meerdere moorden opgelost. De waarheid blijkt nog altijd gruwelijker dan je ook maar kunt bedenken. Een mooie eigentijdse thriller met verwijzingen naar het verleden.
Twee pubers, Jessie en Sam, allebei hebben ze een moeder met een verleden. Een verleden waarin de moeders elkaar kenden, maar in het heden hebben ze geen contact meer. De pubers hebben hun hele leven geleden onder de druk van wat hun moeders als puber gedaan hebben. Maar of ze het ook écht gedaan hebben? Ze ontkenden wel...
Khalil en Adnan, twee pubers, gevlucht naar Zweden. Ze vinden de Zweden maar raar, ze groeten elkaar niet, ze lijken bijna bang als ze worden aangesproken. Maar in Zweden worden ze tenminste niet bedreigd door soldaten en terroristen. Toch voelen ze zich niet thuis, hoe graag ze ook zouden willen. Ze hebben nu een bestaan, geen leven.
Peter en Eva, ouders van de vierjarige Nea. Nea die op een dag zomaar weg is. Peter dacht dat ze nog sliep toen hij aan het werk ging. Eva dacht dat Nea met Peter mee was gegaan. De nachtmerrie van alle ouders.
Bohuslän 1671. Het verhaal van Elin Jonsdotter en haar dochter Märta, op weg naar een nieuw leven bij haar zus Britta met haar man Preben, dominee. Nadat haar man Per verdronken is op zee kon ze nergens anders meer naar toe. Ze zag er tegenop. Britta was vroeger al geen lief kind geweest, zou ze echt veranderd zijn? Dit verhaal speelt door het hele boek heen. Pas op het einde snap je waarom. Het stoort overigens absoluut niet. Je wilt gewoon weten hoe het verder gaat met Elin.
Erica wil het leven beschrijven van Marie en Helen. Twee pubers die een meisje van 4 gedood zouden hebben. Hoewel ze eerst bekend hadden trokken ze deze bekentenis snel weer terug. Wat waren zij voor kinderen? Hoe waren ze opgegroeid? Marie is teruggekomen naar Fjällbacka. Zou ze nu de kans krijgen haar te spreken? Helen is op haar 18e getrouwd met James en woont in het huis waar ze opgroeide. Haar zou Eva ook graag spreken.
Karim leeft met Amina en hun kinderen in het asielzoekerscentrum. Hij wil met alles wat hij heeft en kan een bijdrage leveren aan het land dat hem en zijn gezin heeft opgenomen. Ze hebben hun land niet verlaten in de hoop op een leven in luxe. Helaas zien veel Zweden hun als onruststokers. Zo niet Bill, hij wil laten zien dat asielzoekers de kracht hebben om dor te gaan. Tegelijkertijd leren ze zo de Zweedse taal. Karim wil een bijdrage leveren, werken, ervoor zorgen dat zijn kinderen opgroeien als sterke Zweden die een verschil maken. Als het hele dorp uitloopt om deel te nemen aan de zoekactie naar Nea staat ook Karim klaar. Uiteindelijk is hij het die het meisje vindt. Net als overal elders in de Westerse wereld worden asielzoekers geschuwd en bespuwd en valselijk beschuldigd. Wanneer Karim zijn vrouw verliest in een brand hoeft het leven verder niet meer voor hem. Maar hij moet door voor zijn kinderen. Eva praat ondertussen met Marie en Helen, maar ook met hun kinderen Jessie en Sam. Hoe is hun leven?
Het onderzoek naar de moord op Nea gaat door. Er wordt ook op de boerderij van Peter en Eva gezocht. Wanneer blijkt dat Eva hoogstwaarschijnlijk daar overleden is, is het hek van de dam. Ieder heeft zijn eigen gedachten over wie de dader is. Iedereen weet het ook zeker. Ook als blijkt dat het niet waar kan zijn. Zowel Marie als Helen worden opnieuw beschuldigd. Ondertussen proberen Sam en Jessie te overleven in een wereld die tegen hun is gekeerd. Ze worden niet geaccepteerd door de medescholieren. Dan nemen ze het heft in eigen hand. Adnan en Khalil beseffen wat er gaande is en gaan helpen.
Er worden meerdere moorden opgelost. De waarheid blijkt nog altijd gruwelijker dan je ook maar kunt bedenken. Een mooie eigentijdse thriller met verwijzingen naar het verleden.
zaterdag 23 september 2017
Een nieuw begin - Angelique Haak
Met dank aan Vrouwenthrillers mocht ik deze thriller lezen. En dat deze trilt weet ik nu driedubbel zeker! Het gebeurt niet snel dat ik een boek niet even weg leg. Vaker wel dan niet eigenlijk. En als dát dan gebeurt dan weet ik zeker dat ik een nieuwe favoriet erbij heb. Ik kijk nu al uit naar haar nieuwe boek. Er was een reden dat ik juist dit boek wel wilde lezen. Als kind verslond ik al de Griekse sagen en legenden. Die waren tenminste spannend. Een uitdaging om dit te verweven in een thriller anno 2017, leek mij. Dat de schrijfster er goed in geslaagd is moge duidelijk zijn.
Na enkele jaren ziekteverlof wil Jennifer graag opnieuw beginnen en die kans krijgt ze in haar geboortestad Rotterdam. Ze wordt meteen voor de leeuwen geworpen als er nog tijdens het kennismakingsrondje een moord gemeld wordt. Niet zomaar een moord, de moordenaar heeft de Griekse Mythologie in een nieuw jasje gestoken. Als de moordenaar vindt dat er te weinig aandacht aan hem wordt besteed door de pers, helpt hij hen maar een handje mee bij de tweede moord door informatie door te geven die alleen hij kan weten. Ondertussen heeft Jennifer steeds vaker het idee dat ze in de gaten gehouden wordt. Ze verdenkt iedere "ongure" man, hoe onschuldig ook. Omdat ze gebrand is op het welslagen van haar nieuwe start neemt ze haar collega's niet in vertrouwen. Dat had ze beter wel kunnen doen.
Een vlot geschreven thriller, uit meerdere invalshoeken belicht. Hij hoort bij mij op de "top"plank.
Na enkele jaren ziekteverlof wil Jennifer graag opnieuw beginnen en die kans krijgt ze in haar geboortestad Rotterdam. Ze wordt meteen voor de leeuwen geworpen als er nog tijdens het kennismakingsrondje een moord gemeld wordt. Niet zomaar een moord, de moordenaar heeft de Griekse Mythologie in een nieuw jasje gestoken. Als de moordenaar vindt dat er te weinig aandacht aan hem wordt besteed door de pers, helpt hij hen maar een handje mee bij de tweede moord door informatie door te geven die alleen hij kan weten. Ondertussen heeft Jennifer steeds vaker het idee dat ze in de gaten gehouden wordt. Ze verdenkt iedere "ongure" man, hoe onschuldig ook. Omdat ze gebrand is op het welslagen van haar nieuwe start neemt ze haar collega's niet in vertrouwen. Dat had ze beter wel kunnen doen.
Een vlot geschreven thriller, uit meerdere invalshoeken belicht. Hij hoort bij mij op de "top"plank.
maandag 18 september 2017
Contact! - Esther van der Ham
Contact! is de waardige opvolger van Controle! Psychologische romans die hun weerga niet kennen. Ze zijn apart van elkaar te lezen maar ik moet toegeven dat voorkennis van Controle! wel helpt met de verhaallijn in Contact!
Emma is veroordeeld tot een gevangenisstraf. Het leven in de gevangenis wordt beeldend beschreven. Ik denk dat ik me maar gedeisd houd, het lijkt me geen lolletje tussen al die hormonen te verkeren. De intriges, de vuile spelletjes, als je plannen had in de verkeerde richting moet je dit boek gaan lezen. Hoewel fictie, geloof ik toch meteen dat het er wel zo aan toegaat in de bajes.
Emma was een goede advocate, hoe heeft zij dan toch zo kunnen afdwalen? Was het de scheiding of toch de gebeurtenissen uit haar verleden die zo’n impact hadden op haar verdere leven? Emma is gesloten, als advocate wist ze haar woordje wel te doen. Nu zwijgt ze in alle talen. Haar medegevangenen spreekt ze liever niet. Ze is het liefst in haar eigen cel of aan het werk. Maar als je niet meedoet met de intriges wordt je snel het mikpunt. Gelukkig krijgt ze steun van Fatima. Hoe kan Emma haar leven weer opbouwen? Hoe kan ze haar kinderen weer zien? Alleen Ramona, haar vroegere secretaresse bezoekt haar af en toe. En dan blijkt Ramona ook nog een tweede agenda te hebben.
Het laatste deel van het boek beschrijft hoe Emma na haar gevangenschap weer probeert haar leven op te bouwen. Petje af! Ik wil niet te veel prijsgeven. Maar dat het een goed opgebouwd verhaal is moge duidelijk zijn. Soms een (klein) sprongetje in de tijd, soms een terugblik. Maar vooral een mooie inkijk in Emma’s leven.
Dit boek hoort op iedere nog-te-lezen-stapel thuis. Hoezeer ik Emma verfoeide in Controle! ik ben van haar gaan houden in Contact! Knap geschreven dus.
Emma is veroordeeld tot een gevangenisstraf. Het leven in de gevangenis wordt beeldend beschreven. Ik denk dat ik me maar gedeisd houd, het lijkt me geen lolletje tussen al die hormonen te verkeren. De intriges, de vuile spelletjes, als je plannen had in de verkeerde richting moet je dit boek gaan lezen. Hoewel fictie, geloof ik toch meteen dat het er wel zo aan toegaat in de bajes.
Emma was een goede advocate, hoe heeft zij dan toch zo kunnen afdwalen? Was het de scheiding of toch de gebeurtenissen uit haar verleden die zo’n impact hadden op haar verdere leven? Emma is gesloten, als advocate wist ze haar woordje wel te doen. Nu zwijgt ze in alle talen. Haar medegevangenen spreekt ze liever niet. Ze is het liefst in haar eigen cel of aan het werk. Maar als je niet meedoet met de intriges wordt je snel het mikpunt. Gelukkig krijgt ze steun van Fatima. Hoe kan Emma haar leven weer opbouwen? Hoe kan ze haar kinderen weer zien? Alleen Ramona, haar vroegere secretaresse bezoekt haar af en toe. En dan blijkt Ramona ook nog een tweede agenda te hebben.
Het laatste deel van het boek beschrijft hoe Emma na haar gevangenschap weer probeert haar leven op te bouwen. Petje af! Ik wil niet te veel prijsgeven. Maar dat het een goed opgebouwd verhaal is moge duidelijk zijn. Soms een (klein) sprongetje in de tijd, soms een terugblik. Maar vooral een mooie inkijk in Emma’s leven.
Dit boek hoort op iedere nog-te-lezen-stapel thuis. Hoezeer ik Emma verfoeide in Controle! ik ben van haar gaan houden in Contact! Knap geschreven dus.
Abonneren op:
Posts (Atom)



