Een boek dat al even op mijn verlanglijstje stond... en dan valt het gewoon ineens op mijn deurmat. Als ik het in 2 avonden (en een lunchpauze) uitlees dan is het wel duidelijk. Wat een pageturner!
woensdag 15 september 2021
Lion - Saroo Brierley
woensdag 25 augustus 2021
De offers - Jeroen Windmeijer
Kort na elkaar worden 3 kinderen vermoord. Niemand weet wie
het gedaan kan hebben, de gemeenschap sluit de gelederen. Heeft echt niemand
iets gezien? Of is het aloude kind-offeren nieuw leven ingeblazen?
Behalve Luc
is nog een Nederlander in het gebied op onderzoek. Jan-Willem is antropoloog en
inmiddels al goed ingeburgerd. Toch wordt hij op een dag aangevallen. Op de
muur van het lokaal staan inheemse woorden. Waarom Jan-Willem? Iemand die geen
vlieg kwaad doet, de bevolking juist ondersteunt waar hij maar kan. Toch wordt
hem te verstaan gegeven dat hij maar beter niet terug kan komen in het dorp.
Wat volgt is een spannend relaas waar tegelijkertijd een bijzonder inkijkje
wordt gegeven in de verweving van het christendom (zowel katholiek als een
sekte-achtig geloof) met de nog altijd aanwezige inheemse natuurgodsdienst. Pachamama
- Moeder Aarde moet op natuurlijke wijze geofferd worden zodat zij goed voor
haar bewoners kan zorgen. De offers die gebracht werden overstijgen echter, ook
volgens de lokale bevolking, het natuurlijke.
Ik ben niet thuis in geloven, ik sta eerder positief tegen
natuurgoden dan tegenover de gevestigde ordes die hun religie zo graag op
anderen willen overbrengen. Dat ik iets een sekte noem is meer mijn
onwetendheid dan de kennis van de schrijver. Uit het dankwoord blijkt dat de
schrijver zelf geruime tijd in Bolivia heeft doorgebracht. Op een zeer integere
manier heeft hij de plaatselijke gebruiken verweven in dit boek.
dinsdag 17 augustus 2021
Stenen eten - Koen Caris
Van Uitgeverij Atlas Contact kreeg ik het boek Stenen eten toegestuurd als lid van de Club van Echte Lezers. Stenen eten is het debuut van Koen Caris, wat mij betreft volgen er nog heel wat meer boeken.
Ben is 17 als Emma na een feest besluit uit het leven te stappen. Het gonst op school hoe ze het gedaan heeft. Het wordt niet meteen bekend gemaakt. Ben herbeleeft de dood van zijn eigen zus Kim, 3 jaar eerder. Hoe zou Emma's vader zich gevoeld hebben toen de agenten voor zijn deur stonden?
Wat volgt is een zinderend verslag van Ben, door hemzelf verteld.
woensdag 16 juni 2021
Een sleepnet in de Marianentrog - Ida Lødemel Tvedt
zondag 25 april 2021
Langs kantelende wegen - Alowieke van Beusekom
Waar anderen wellicht nu hun wenkbrauwen optrekken als ik dit een feelgood boek noem, krijg ik bij iedere bladzijde die ik lees een grote glimlach op mijn gezicht. Dit is dus wat ik een feelgood verhaal noem.
Alowieke beschrijft in een notendop eerst haar leven vóór het wandelhuis. Met een verzamelende, creatieve man runt ze een rondvaartbedrijf in Utrecht, zónder verder personeel, lekker kleinschalig. Helaas overlijdt hij veel te vroeg. Alowieke moet alleen verder.
En ze gáát verder! Ze bouwt haar eigen woon- en wandelhuis, dat ze voorttrekt met een door zonnepanelen op te laden trekhond. En ook die heeft ze zelf ontworpen. Ze besluit al wandelend op verkenning te gaan door Fryslân. Ze ontmoet de mooiste mensen (die paar chagrijnen vergeten we gauw). Maar wat nog veel mooier is, Alowieke neemt je mee in de wereld van permacultuur, goede landbouw. In een wereld hoe het ook kan, een wereld waar ik enorm vrolijk van word.
Het boek kent mooie tekeningen. Het boek geeft ook goed onderbouwde uitleg waarom een andere aanpak nodig is. Ik volg Alowieke al geruime tijd met haar blogs. Eerst dagelijks, later, omdat ik ze echt allemaal wilde lezen en echt in tijdnood kwam, wekelijks. En ik kijk iedere week weer uit naar een nieuw blog.
Dit boek is een aanrader voor iedereen die wel een beetje feelgood kan gebruiken. En ook voor alle anderen, om nieuwe gedachten toe te laten.
donderdag 22 april 2021
De meisjes van Ravensbrück - Anna Ellory
Aangrijpend, heftig, integer... De meisjes van Ravensbrück hebben een stem gekregen. Opdat we nooit vergeten.
Hoe krijg je deze gebeurtenissen zo verteld dat ik me nauwelijks voor kan stellen dat de meisjes uit dit boek "slechts" de meisjes van Ravensbrück vertegenwoordigen.
donderdag 11 maart 2021
Grip door Stephan Enter
Een bijna onwezenlijk verhaal over en door 3 vrienden. Er wordt wel veel verteld over Lotte maar ze komt zelf niet aan het woord.
Twintig jaar nadat de klimmers Noorwegen verlieten gaan ze elkaar weer tegenkomen. Ieder heeft daar zo zijn eigen gedachten en gevoelens bij. Ze zijn wel twintig jaar ouder, maar niet in hun herinnering.
Op een heel aparte manier wordt de reis van elk van de klimmers opgetekend. Twee van hen reizen samen naar nummer drie. Dat "samen" is dan vooral fysiek, want in gedachten zijn ze beide op totaal verschillende plekken.
Ook nummer drie moet een reis maken om de klimmaatjes op te halen van het station. Dit doet hij samen met zijn dochter. Nadat de terugreis is begonnen besluit hij halverwege dat de rest van de afstand wel te voet afgelegd kan worden,
Via het strand gaat de tocht dan verder. Een tussenstop voordat ze het laatste stuk zullen afleggen.
De klimmers zijn per toeval een vriendengroep geworden. Mooi uitgewerkt hoe ieder voor zich grip op z'n eigen leven probeert te krijgen. Nog mooier is het open einde.
Hoewel ik dit boek in stukken achter elkaar las, soms met dagen ertussenin, was ik nooit de draad kwijt en grijpt het verhaal. Toch kon ik het ook makkelijk even weg leggen. Dubbel gevoel dus. Het boek greep me voor kortere of langere tijden.







