1215 dwarsliggerpagina's lang genieten van de nieuwe thriller door Camilla Läckberg. Meteen ook één van de redenen waarom ik de dwarsliggers zo fijn lezen vind: dit is hanteerbaar!
Twee pubers, Jessie en Sam, allebei hebben ze een moeder met een verleden. Een verleden waarin de moeders elkaar kenden, maar in het heden hebben ze geen contact meer. De pubers hebben hun hele leven geleden onder de druk van wat hun moeders als puber gedaan hebben. Maar of ze het ook écht gedaan hebben? Ze ontkenden wel...
Khalil en Adnan, twee pubers, gevlucht naar Zweden. Ze vinden de Zweden maar raar, ze groeten elkaar niet, ze lijken bijna bang als ze worden aangesproken. Maar in Zweden worden ze tenminste niet bedreigd door soldaten en terroristen. Toch voelen ze zich niet thuis, hoe graag ze ook zouden willen. Ze hebben nu een bestaan, geen leven.
Peter en Eva, ouders van de vierjarige Nea. Nea die op een dag zomaar weg is. Peter dacht dat ze nog sliep toen hij aan het werk ging. Eva dacht dat Nea met Peter mee was gegaan. De nachtmerrie van alle ouders.
Bohuslän 1671. Het verhaal van Elin Jonsdotter en haar dochter Märta, op weg naar een nieuw leven bij haar zus Britta met haar man Preben, dominee. Nadat haar man Per verdronken is op zee kon ze nergens anders meer naar toe. Ze zag er tegenop. Britta was vroeger al geen lief kind geweest, zou ze echt veranderd zijn? Dit verhaal speelt door het hele boek heen. Pas op het einde snap je waarom. Het stoort overigens absoluut niet. Je wilt gewoon weten hoe het verder gaat met Elin.
Erica wil het leven beschrijven van Marie en Helen. Twee pubers die een meisje van 4 gedood zouden hebben. Hoewel ze eerst bekend hadden trokken ze deze bekentenis snel weer terug. Wat waren zij voor kinderen? Hoe waren ze opgegroeid? Marie is teruggekomen naar Fjällbacka. Zou ze nu de kans krijgen haar te spreken? Helen is op haar 18e getrouwd met James en woont in het huis waar ze opgroeide. Haar zou Eva ook graag spreken.
Karim leeft met Amina en hun kinderen in het asielzoekerscentrum. Hij wil met alles wat hij heeft en kan een bijdrage leveren aan het land dat hem en zijn gezin heeft opgenomen. Ze hebben hun land niet verlaten in de hoop op een leven in luxe. Helaas zien veel Zweden hun als onruststokers. Zo niet Bill, hij wil laten zien dat asielzoekers de kracht hebben om dor te gaan. Tegelijkertijd leren ze zo de Zweedse taal. Karim wil een bijdrage leveren, werken, ervoor zorgen dat zijn kinderen opgroeien als sterke Zweden die een verschil maken.
Als het hele dorp uitloopt om deel te nemen aan de zoekactie naar Nea staat ook Karim klaar. Uiteindelijk is hij het die het meisje vindt. Net als overal elders in de Westerse wereld worden asielzoekers geschuwd en bespuwd en valselijk beschuldigd. Wanneer Karim zijn vrouw verliest in een brand hoeft het leven verder niet meer voor hem. Maar hij moet door voor zijn kinderen. Eva praat ondertussen met Marie en Helen, maar ook met hun kinderen Jessie en Sam. Hoe is hun leven?
Het onderzoek naar de moord op Nea gaat door. Er wordt ook op de boerderij van Peter en Eva gezocht. Wanneer blijkt dat Eva hoogstwaarschijnlijk daar overleden is, is het hek van de dam. Ieder heeft zijn eigen gedachten over wie de dader is. Iedereen weet het ook zeker. Ook als blijkt dat het niet waar kan zijn. Zowel Marie als Helen worden opnieuw beschuldigd. Ondertussen proberen Sam en Jessie te overleven in een wereld die tegen hun is gekeerd. Ze worden niet geaccepteerd door de medescholieren. Dan nemen ze het heft in eigen hand. Adnan en Khalil beseffen wat er gaande is en gaan helpen.
Er worden meerdere moorden opgelost. De waarheid blijkt nog altijd gruwelijker dan je ook maar kunt bedenken. Een mooie eigentijdse thriller met verwijzingen naar het verleden.
maandag 25 september 2017
zaterdag 23 september 2017
Een nieuw begin - Angelique Haak
Met dank aan Vrouwenthrillers mocht ik deze thriller lezen. En dat deze trilt weet ik nu driedubbel zeker! Het gebeurt niet snel dat ik een boek niet even weg leg. Vaker wel dan niet eigenlijk. En als dát dan gebeurt dan weet ik zeker dat ik een nieuwe favoriet erbij heb. Ik kijk nu al uit naar haar nieuwe boek. Er was een reden dat ik juist dit boek wel wilde lezen. Als kind verslond ik al de Griekse sagen en legenden. Die waren tenminste spannend. Een uitdaging om dit te verweven in een thriller anno 2017, leek mij. Dat de schrijfster er goed in geslaagd is moge duidelijk zijn.
Na enkele jaren ziekteverlof wil Jennifer graag opnieuw beginnen en die kans krijgt ze in haar geboortestad Rotterdam. Ze wordt meteen voor de leeuwen geworpen als er nog tijdens het kennismakingsrondje een moord gemeld wordt. Niet zomaar een moord, de moordenaar heeft de Griekse Mythologie in een nieuw jasje gestoken. Als de moordenaar vindt dat er te weinig aandacht aan hem wordt besteed door de pers, helpt hij hen maar een handje mee bij de tweede moord door informatie door te geven die alleen hij kan weten. Ondertussen heeft Jennifer steeds vaker het idee dat ze in de gaten gehouden wordt. Ze verdenkt iedere "ongure" man, hoe onschuldig ook. Omdat ze gebrand is op het welslagen van haar nieuwe start neemt ze haar collega's niet in vertrouwen. Dat had ze beter wel kunnen doen.
Een vlot geschreven thriller, uit meerdere invalshoeken belicht. Hij hoort bij mij op de "top"plank.
Na enkele jaren ziekteverlof wil Jennifer graag opnieuw beginnen en die kans krijgt ze in haar geboortestad Rotterdam. Ze wordt meteen voor de leeuwen geworpen als er nog tijdens het kennismakingsrondje een moord gemeld wordt. Niet zomaar een moord, de moordenaar heeft de Griekse Mythologie in een nieuw jasje gestoken. Als de moordenaar vindt dat er te weinig aandacht aan hem wordt besteed door de pers, helpt hij hen maar een handje mee bij de tweede moord door informatie door te geven die alleen hij kan weten. Ondertussen heeft Jennifer steeds vaker het idee dat ze in de gaten gehouden wordt. Ze verdenkt iedere "ongure" man, hoe onschuldig ook. Omdat ze gebrand is op het welslagen van haar nieuwe start neemt ze haar collega's niet in vertrouwen. Dat had ze beter wel kunnen doen.
Een vlot geschreven thriller, uit meerdere invalshoeken belicht. Hij hoort bij mij op de "top"plank.
maandag 18 september 2017
Contact! - Esther van der Ham
Contact! is de waardige opvolger van Controle! Psychologische romans die hun weerga niet kennen. Ze zijn apart van elkaar te lezen maar ik moet toegeven dat voorkennis van Controle! wel helpt met de verhaallijn in Contact!
Emma is veroordeeld tot een gevangenisstraf. Het leven in de gevangenis wordt beeldend beschreven. Ik denk dat ik me maar gedeisd houd, het lijkt me geen lolletje tussen al die hormonen te verkeren. De intriges, de vuile spelletjes, als je plannen had in de verkeerde richting moet je dit boek gaan lezen. Hoewel fictie, geloof ik toch meteen dat het er wel zo aan toegaat in de bajes.
Emma was een goede advocate, hoe heeft zij dan toch zo kunnen afdwalen? Was het de scheiding of toch de gebeurtenissen uit haar verleden die zo’n impact hadden op haar verdere leven? Emma is gesloten, als advocate wist ze haar woordje wel te doen. Nu zwijgt ze in alle talen. Haar medegevangenen spreekt ze liever niet. Ze is het liefst in haar eigen cel of aan het werk. Maar als je niet meedoet met de intriges wordt je snel het mikpunt. Gelukkig krijgt ze steun van Fatima. Hoe kan Emma haar leven weer opbouwen? Hoe kan ze haar kinderen weer zien? Alleen Ramona, haar vroegere secretaresse bezoekt haar af en toe. En dan blijkt Ramona ook nog een tweede agenda te hebben.
Het laatste deel van het boek beschrijft hoe Emma na haar gevangenschap weer probeert haar leven op te bouwen. Petje af! Ik wil niet te veel prijsgeven. Maar dat het een goed opgebouwd verhaal is moge duidelijk zijn. Soms een (klein) sprongetje in de tijd, soms een terugblik. Maar vooral een mooie inkijk in Emma’s leven.
Dit boek hoort op iedere nog-te-lezen-stapel thuis. Hoezeer ik Emma verfoeide in Controle! ik ben van haar gaan houden in Contact! Knap geschreven dus.
Emma is veroordeeld tot een gevangenisstraf. Het leven in de gevangenis wordt beeldend beschreven. Ik denk dat ik me maar gedeisd houd, het lijkt me geen lolletje tussen al die hormonen te verkeren. De intriges, de vuile spelletjes, als je plannen had in de verkeerde richting moet je dit boek gaan lezen. Hoewel fictie, geloof ik toch meteen dat het er wel zo aan toegaat in de bajes.
Emma was een goede advocate, hoe heeft zij dan toch zo kunnen afdwalen? Was het de scheiding of toch de gebeurtenissen uit haar verleden die zo’n impact hadden op haar verdere leven? Emma is gesloten, als advocate wist ze haar woordje wel te doen. Nu zwijgt ze in alle talen. Haar medegevangenen spreekt ze liever niet. Ze is het liefst in haar eigen cel of aan het werk. Maar als je niet meedoet met de intriges wordt je snel het mikpunt. Gelukkig krijgt ze steun van Fatima. Hoe kan Emma haar leven weer opbouwen? Hoe kan ze haar kinderen weer zien? Alleen Ramona, haar vroegere secretaresse bezoekt haar af en toe. En dan blijkt Ramona ook nog een tweede agenda te hebben.
Het laatste deel van het boek beschrijft hoe Emma na haar gevangenschap weer probeert haar leven op te bouwen. Petje af! Ik wil niet te veel prijsgeven. Maar dat het een goed opgebouwd verhaal is moge duidelijk zijn. Soms een (klein) sprongetje in de tijd, soms een terugblik. Maar vooral een mooie inkijk in Emma’s leven.
Dit boek hoort op iedere nog-te-lezen-stapel thuis. Hoezeer ik Emma verfoeide in Controle! ik ben van haar gaan houden in Contact! Knap geschreven dus.
dinsdag 29 augustus 2017
Gebroken - BA Paris
Op weg in de trein begin ik aan Gebroken. Het pakt meteen. Zozeer dat Amsterdam Centraal ineens daar was. Verder lezen in de metro (het zijn maar 3 stops!). Bij de cappuccino, want ik ben een half uurtje te vroeg.... zelfs nog even een paar zinnen nét voor het interview.... met Bernadette Paris zelf! Dank uitgeverij Ambo Anthos voor de uitnodiging. Dit had ik niet willen missen. Ik was al gefascineerd door haar schrijftalent nadat ik haar debuut Achter gesloten deuren had gelezen. Leuk om te vernemen hoe haar thrillers tot stand komen. Gelukkig komt het derde boek ook bijna uit (ik kijk niet op een paar maanden).
BA Paris is the Queen of the psychological thrillers!
Op de terugweg las ik verder (niet vergeten uit te stappen...) en eenmaal thuisgekomen kon ik niet meer stoppen met lezen tot en met de allerlaatste zin.
Het onweert zo hard, en dan neemt Cass ook nog de shortcut door het bos naar huis. Als ze bijna thuis is ziet ze een auto geparkeerd staan met de lichten nog aan. Zou de vrouw hulp nodig hebben? Wat als het een valstrik is? Wat als je bang bent, net als je moeder, op jonge leeftijd geveld te raken door dementie? Wat als je steeds meer dingen vergeet? Contracten tekent zonder je daarvan bewust te zijn? Dan zijn die pillen toch wel een uitkomst. Hele dagen en nachten kunnen slapen. Rust. Niet meer werken. Maar wacht eens? Ooit was je toch die sterke vrouw die alles aankon? Gelukkig blijft je echtgenoot je, ondanks je vergeetachtigheid, trouw. Die vreselijke telefoontjes waarin nooit iets gezegd wordt. De moordenaar van Jane is Cass vast op het spoor.....
Zelfs als je al vermoedens krijgt over de ware toedracht.... Een echte aanrader voor iedereen die van een goede psychologische thriller houdt!
Op de terugweg las ik verder (niet vergeten uit te stappen...) en eenmaal thuisgekomen kon ik niet meer stoppen met lezen tot en met de allerlaatste zin.
Het onweert zo hard, en dan neemt Cass ook nog de shortcut door het bos naar huis. Als ze bijna thuis is ziet ze een auto geparkeerd staan met de lichten nog aan. Zou de vrouw hulp nodig hebben? Wat als het een valstrik is? Wat als je bang bent, net als je moeder, op jonge leeftijd geveld te raken door dementie? Wat als je steeds meer dingen vergeet? Contracten tekent zonder je daarvan bewust te zijn? Dan zijn die pillen toch wel een uitkomst. Hele dagen en nachten kunnen slapen. Rust. Niet meer werken. Maar wacht eens? Ooit was je toch die sterke vrouw die alles aankon? Gelukkig blijft je echtgenoot je, ondanks je vergeetachtigheid, trouw. Die vreselijke telefoontjes waarin nooit iets gezegd wordt. De moordenaar van Jane is Cass vast op het spoor.....
Zelfs als je al vermoedens krijgt over de ware toedracht.... Een echte aanrader voor iedereen die van een goede psychologische thriller houdt!
zaterdag 26 augustus 2017
Min 1 - Pieter Aspe
Soms krijg ik een ongecontroleerd leesexemplaar. Dan stoor ik mij absoluut niet aan welke schrijffout dan ook, sterker nog, dan weet ik dat ik erop moet letten. Dit was een "normaal" exemplaar.... Rood zijn de meest opvallende fouten. Er zijn best wel vaak spaties vergeten. Woorden zijn vaak verkeerd gespeld: word/woord, warden/werden, horde/hoorde, heft/heeft, maar ook omdraaien: geode/goede of overall/overal. Zo vaak dat het storend is/kan zijn. De groene post-its zijn mijn leidraad....
De kasteelmoord op Snoy et d'Oppeurs is de aanleiding tot dit Van In/Versavel verhaal. Met een geheime Bilderberggroep en "onschuldige" Grieken die meegezogen werden door het grote geld en liefde voor hun land dat ze naar de knoppen zagen gaan. Van België naar Zuid-Afrika en terug. Soms erg ongeloofwaardig maar meestal gewoon doorlezen. De pooier die denkt zichzelf niets te hoeven verwijten ook al is één van de escortmeisjes dood op het beton gestort nadat hij het adres gaf, wordt ook al fraai om het leven gebracht. Van In die een baan bij de grote heren aanneemt, -huh? gaat hij nu toch voor het grote geld?- blijkt bij de voorbereidingen van een huwelijksfeest toch zijn verleden als commissaris niet helemaal vergeten te zijn en belandt zelf in een penibele situatie. Dan blijkt dat Versavel toch wel op de hoogte was en hem op tijd kan redden.
Kortom, stoor je je niet aan de schrijffouten? Het is gewoon het volgende verhaal in de reeks van Commissaris Van In. Lekker weglezen.
De kasteelmoord op Snoy et d'Oppeurs is de aanleiding tot dit Van In/Versavel verhaal. Met een geheime Bilderberggroep en "onschuldige" Grieken die meegezogen werden door het grote geld en liefde voor hun land dat ze naar de knoppen zagen gaan. Van België naar Zuid-Afrika en terug. Soms erg ongeloofwaardig maar meestal gewoon doorlezen. De pooier die denkt zichzelf niets te hoeven verwijten ook al is één van de escortmeisjes dood op het beton gestort nadat hij het adres gaf, wordt ook al fraai om het leven gebracht. Van In die een baan bij de grote heren aanneemt, -huh? gaat hij nu toch voor het grote geld?- blijkt bij de voorbereidingen van een huwelijksfeest toch zijn verleden als commissaris niet helemaal vergeten te zijn en belandt zelf in een penibele situatie. Dan blijkt dat Versavel toch wel op de hoogte was en hem op tijd kan redden.
Kortom, stoor je je niet aan de schrijffouten? Het is gewoon het volgende verhaal in de reeks van Commissaris Van In. Lekker weglezen.
Dorp in het donker - Esther van der Ham
Zelfs slimme kleuters pikken heel wat op uit dit boek over "nieuwe" energie. Hoe werkt dat eigenlijk: energie? Hebben we ook schone methoden om energie op te wekken? Uiteraard wel, en die worden dan ook mooi uitgelegd. Door een sprookje te vertellen komen kinderen spelenderwijs heel wat te leren over duurzaamheid. Want waarom zou je daar pas op latere leeftijd wat over te horen moeten krijgen? Jong geleerd....
Na het verhaal op zich, met duidelijke tekeningen!, volgen nog enkele tips voor de wat oudere kinderen om thuis bij te houden hoeveel energie er nu eigenlijk gebruikt wordt. En hoe je ook energie kunt besparen. Wat minder sterke lampen? Vaker het licht uit? Vegen in plaats van stofzuigen? Kortom, een aanrader voor iedereen die kinderen bewust wil maken van het energieverbruik én hoe we nu eigenlijk aan energie komen.
Dank aan Droomvallei uitgeverij dat ik dit boek mocht lezen! Ik ga het aan Raf voorlezen... ik weet nu al dat hij het reuze spannend gaat vinden, maar ook dat hij in no time mij even gaat vertellen hoe zo'n transformator nou eigenlijk werkt. Zo duidelijk is dit boek. Het zou zeker op geen enkele basisschool mogen ontbreken!
Na het verhaal op zich, met duidelijke tekeningen!, volgen nog enkele tips voor de wat oudere kinderen om thuis bij te houden hoeveel energie er nu eigenlijk gebruikt wordt. En hoe je ook energie kunt besparen. Wat minder sterke lampen? Vaker het licht uit? Vegen in plaats van stofzuigen? Kortom, een aanrader voor iedereen die kinderen bewust wil maken van het energieverbruik én hoe we nu eigenlijk aan energie komen.
Dank aan Droomvallei uitgeverij dat ik dit boek mocht lezen! Ik ga het aan Raf voorlezen... ik weet nu al dat hij het reuze spannend gaat vinden, maar ook dat hij in no time mij even gaat vertellen hoe zo'n transformator nou eigenlijk werkt. Zo duidelijk is dit boek. Het zou zeker op geen enkele basisschool mogen ontbreken!
De snoezelkoning - Sandarijn Hilkhuijsen
Wie had ooit gedacht dat ik een gedichtenbundel voor kinderen zou gaan aanraden, ik zeker niet, maar het is wel degelijk zo! Gedichten voor en over kinderen... Voor Noa, een meervoudig gehandicapte knul die enorm kan genieten van snoezelen. Stuk voor stuk zijn alle gedichten in deze bundel juweeltjes. Juweeltjes die vertellen over het alledaagse leven van een kind met een grote of kleine beperking. Of die nu zichtbaar is of niet. Maar ook over dromen...
Een prachtige bundel om uit voor te lezen (en ondertussen ook zelf te genieten!), of zelf te lezen als je een beetje ouder bent. Verrijk jezelf met nieuwe ideeën, inzichten die het leven meer waarde kunnen geven waardoor je (nog) meer kunt genieten.
Met dank aan Droomvallei uitgeverij dat ik mocht genieten van dit boek. Ik hoop dat ik door dit blog veel mensen kan inspireren dit boek te gaan lezen.
Een prachtige bundel om uit voor te lezen (en ondertussen ook zelf te genieten!), of zelf te lezen als je een beetje ouder bent. Verrijk jezelf met nieuwe ideeën, inzichten die het leven meer waarde kunnen geven waardoor je (nog) meer kunt genieten.
Met dank aan Droomvallei uitgeverij dat ik mocht genieten van dit boek. Ik hoop dat ik door dit blog veel mensen kan inspireren dit boek te gaan lezen.
Abonneren op:
Posts (Atom)




